Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningar....bra...dåliga????
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 97061" data-attributes="member: 13863"><p>Alla bindingar som säljs idag är i princip bra! Det du får när du lägger pengarna på en dyrare bindning rent funktionellt är bland annat följande.</p><p></p><p>Högre kvalitet</p><p>En dyr bindning har sannolikt mindre toleranser i tillverkning och bättre material än en billigare vilket leder till längre livslängd och enklare användning (i och ursteg).</p><p></p><p>Påverkan på skidan</p><p>Den dyrare bindningen har sannolik mer avancerade tekniska lösningar vilket leder till en mindre påverkan på skidans böjlinje och övriga egenskaper.</p><p></p><p>Mer elastisk</p><p>Den dyrare bindningen är gjord för större påfrestningar och är sannolikt mer "elastisk" i en utlösningssituation vilket i praktiken innebär att den kan "rädda" en utlösning om belastningen släpper vid tex ett felskär.</p><p></p><p>Starkare fjädrar</p><p>De dyrare bindningarna är gjorda för större krafter och har därför kraftigare fjädrar vilket innebär att en duktig och/eller tung åkare inte riskerar onödiga utlösningar.</p><p></p><p>Om du har en för billig/enkel binding i förhållande till din kapacitet/vikt riskerar du att den slits ut i förtid eller tjuvutlöser. Säkerhetsmässigt riskerar du troligtvis inte att den INTE ska lösa ut, tvärtom att den löser ut i onödan, vilket kan vara väl så riskabelt...</p><p></p><p>That´s all kids! / mm</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 97061, member: 13863"] Alla bindingar som säljs idag är i princip bra! Det du får när du lägger pengarna på en dyrare bindning rent funktionellt är bland annat följande. Högre kvalitet En dyr bindning har sannolikt mindre toleranser i tillverkning och bättre material än en billigare vilket leder till längre livslängd och enklare användning (i och ursteg). Påverkan på skidan Den dyrare bindningen har sannolik mer avancerade tekniska lösningar vilket leder till en mindre påverkan på skidans böjlinje och övriga egenskaper. Mer elastisk Den dyrare bindningen är gjord för större påfrestningar och är sannolikt mer "elastisk" i en utlösningssituation vilket i praktiken innebär att den kan "rädda" en utlösning om belastningen släpper vid tex ett felskär. Starkare fjädrar De dyrare bindningarna är gjorda för större krafter och har därför kraftigare fjädrar vilket innebär att en duktig och/eller tung åkare inte riskerar onödiga utlösningar. Om du har en för billig/enkel binding i förhållande till din kapacitet/vikt riskerar du att den slits ut i förtid eller tjuvutlöser. Säkerhetsmässigt riskerar du troligtvis inte att den INTE ska lösa ut, tvärtom att den löser ut i onödan, vilket kan vara väl så riskabelt... That´s all kids! / mm [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningar....bra...dåliga????
Tillbaka
Topp