Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningar som inte löst ut
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1041681" data-attributes="member: 60010"><p>Hej.</p><p></p><p>Först och främst måste vi börja med att reda ut att bindnigar inte ställs på vikt utan den kraft som skall krävas för att de skall lösa ut. Detta innebär t.ex att en person med större fötter skall ställa sina bindingar lösare då större fötter innebär ett större vridmoment mot knäet innan samma krafter överförs till bindningen att den löser ut.</p><p></p><p>Sedan har vi elasticitet. Detta betyder den tröghet som bindingen har vilket leder till att den håller kvar pjäxan.</p><p>En nybörjare kommer troligen att ramla i en vridande rörelse i låg fart vilket gör att de vill ha en låg elasticitet som släpper skidan i ett tidigt skede. En mer advancerad åkare vill ha en högre elasticitet vilket gör att slag och knölar i backen inte orsakar en ofrivillig släppning av pjäxan. Dessa vill att skidan sitter kvar så länge som möjligt tills det verkligen skiter sig och då de åker väldigt fort kommer kraften att vara en samlad stark kraft vilket trycker pjäxan ur bindningen i ett enda slag. Tänk gummiband, du kan dra och dra och dra men om du tar i och verkligen sliter så går det bara av direkt. </p><p></p><p>Alla bindiningar släpper inte i alla riktningar så har man otur så ramlar man, bindningen släpper inte p.g.a att kraften är i en riktning som inte bindinigen löser ut åt. man börjar tumla, farten saktas ner; nu är inte kraften stor nog för att släppa pjäxan. Det är mer en långsam vridning än en koncentrerad riktad kraft. Detta gör att skidan kommer sitta kvar på foten samtidigt som knäet vrids sönder.</p><p></p><p>Det är troligen det sista scenariot som hände i ditt fall och det behöver inte bero på att något var fel ställt eller trasigt, utan du hade troligen bara otur. långsamma vridfall är de värsta fallen för knän och ligament</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1041681, member: 60010"] Hej. Först och främst måste vi börja med att reda ut att bindnigar inte ställs på vikt utan den kraft som skall krävas för att de skall lösa ut. Detta innebär t.ex att en person med större fötter skall ställa sina bindingar lösare då större fötter innebär ett större vridmoment mot knäet innan samma krafter överförs till bindningen att den löser ut. Sedan har vi elasticitet. Detta betyder den tröghet som bindingen har vilket leder till att den håller kvar pjäxan. En nybörjare kommer troligen att ramla i en vridande rörelse i låg fart vilket gör att de vill ha en låg elasticitet som släpper skidan i ett tidigt skede. En mer advancerad åkare vill ha en högre elasticitet vilket gör att slag och knölar i backen inte orsakar en ofrivillig släppning av pjäxan. Dessa vill att skidan sitter kvar så länge som möjligt tills det verkligen skiter sig och då de åker väldigt fort kommer kraften att vara en samlad stark kraft vilket trycker pjäxan ur bindningen i ett enda slag. Tänk gummiband, du kan dra och dra och dra men om du tar i och verkligen sliter så går det bara av direkt. Alla bindiningar släpper inte i alla riktningar så har man otur så ramlar man, bindningen släpper inte p.g.a att kraften är i en riktning som inte bindinigen löser ut åt. man börjar tumla, farten saktas ner; nu är inte kraften stor nog för att släppa pjäxan. Det är mer en långsam vridning än en koncentrerad riktad kraft. Detta gör att skidan kommer sitta kvar på foten samtidigt som knäet vrids sönder. Det är troligen det sista scenariot som hände i ditt fall och det behöver inte bero på att något var fel ställt eller trasigt, utan du hade troligen bara otur. långsamma vridfall är de värsta fallen för knän och ligament [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningar som inte löst ut
Tillbaka
Topp