Bindningar till 8årig tjej?

enslow

Ny medlem
Vad rekomenderar ni till en duktig 8 årig tjej.
Hon åker mest park men är även duktig på carvingsvängar och offpist.
Kan man montera vilka bindningar som helst som har tillräckligt låg din skala?

Tacksam för svar

Mina tre barn har alla kört utför sedan 4 års åldern (på längdskidorna från 2 år). På deras skidor har suttit bindningar av skiftande kvalitet men jag har faktiskt aldrig upplevt några problem i själva skidåkningen.

Problemet med enkla/billiga bindningar är annars att de inte håller fast skon ordentligt och löser ut vid för lätt belastning eller helt enkelt går sönder. Men som sagt var, vi har inte upplevt några sådana problem. Men ... mina barn har iofs. inte railat och hoppat och landat baklänges vilket ställer högre krav på bindningen.

Så, mitt svar är att det sannolikt fungerar med de flesta barn/ungdomsbindningar för en 8 åring. Men som alltid är det en god idé att undvika de allra billigaste varianterna!

/MM

Jag håller med MM. Så länge din dotter inte hoppar och så, tror jag det fungerar med i princip vilken bindning som helst i den åldern.

Jag gissar det blir ett nytt par skidor när hon börjar bli tonåring och då kanske det är värt att utvärdera om det är dax att investera lite mer i en bindning som håller för lite påfrestning. Men har svårt att se att en åttaåring lägger så mycket belastning på bindningen att den går i bitar. (som sagt, så länge hon inte hoppar osv).

Men är det några speciella bindningar du väljer mellan? Rent generellt skulle jag nog undvika tyrolia faktiskt, sämsta bindningar jag haft.

Nu är det så att hon hoppar rätt mycket och landar både framåt och bakåt.
Även riktiga vurpor förekommer när hon åker.
Hon sätter faktiskt 360 rätt ofta och har även landat 540 ett par gånger.
Men det blir rätt mycket vurpor.

Men tack för era svar.

Vi har sålt hennes utrustning och fått tag på ett par Scott rebel men utan bindningar.

Förra året åkte hon på Scott P1 och då köpte vi ett paket med skidor+bindning.
På dom satt det någon scott bindning har jag för mig.

Den skruvade vi nästan i botten för den löste ut hela tiden i början,men den gick inte sönder i alla fall.

Jaha ok, låter som hon behöver en hyfsad bindning då. Hon kommer antagligen ha sönder/tjuvlösa skräpmodellerna.

Jag skulle satsa på en salomon eller look, då de har (för ändamålet) bättre mekanismer än tex marker (de vanliga modellerna) och tyrolia. Sen så finns det väl en 12-DIN variant av Marker Jester? Kan vara nåt att kika på. Jester har en helt annan byggnad än de andra marker-modellerna. Det syns även helt uppenbart när man titar på bindningen.

Jag är inte så bra på vilka bindningar i det här segmentet som har bäst rykte, men jag ber MnO skriva en rad här. (Dvs du kommer få ett svar på ungefär 2 A4 från en doktor i bindningsteknologi ;)

Men en 12a börjar väl typ på 3-4? Och då kan man ha bindningen tills den går sönder istället för att behöva kasta den när hon blir tonåring och så...

Om hon redan gör 540:s antar jag att hon är duktig och kör på.

Kolla på hemsidan och tex Salomon STH12 börjar på 4. Eller kanske Z10FIS din 3-10 "Designed for powerful racing kids"

Tjaa ... Jag skulle i alla fall inte satt en 12a på mina barns skidor när de var åtta! Tanken med en utlösningsbindning är ju faktiskt att den ska lösa ut när man ramlar, den ska däremot inte lösa ut så att man ramlar.

Hoppar man och landar fel ... ska den lösa ut! Hoppar man och landar rätt ... ska den hålla kvar! Låter väldigt riskabelt att sätta en seniorbindning på ett barns skidor som "sätter 360 rätt ofta"! De gånger hon inte sätter 360, vad händer då?

Men Z10FIS kan vara ett alternativ.

/MM

Han skrev ju också att han fick skruva de gamla bindningarna i botten för de inte skulle trilla av... Men du har rätt! Man har bindningar för att skidorna ska kunna ramla av. Jag bara gav ett par alternativ till enslow.

Intressanta inlägg.

Självklart skall bindningen lösa ut när hon faller hårt eller landar på tvären.

Dom gamla bindningarna löste ut vid riktiga vurpor och krashlandningar, men innan vi skruvade åt dom till nästan botten så löste dom lite då och då.

Jag skall kolla upp Z10FIS och LZ7 det är tänkt att hon skall ha dessa skidor mer än en säsong.

När det gäller den här tjejen så får inte färgerna mellan skida-bindning skära sig.(ha ha)
Hon väger för övrigt ca 35kg och är 142cm lång.

Vart köper man bindningar billigast?
Jag tänkt låta vemdals shopen montera dom.

Senast ändrad:
Köp något ordentligt till tjejen!!! Så hon kan utvecklas och köra stort! "Om hon inte hoppar" är bara fånigt! Ring någon salomon återförsäljare eller dyl! Låt henne inte begränsas eller skada sig pga av dåliga grejer!

Eller gå in på någon sportbutik som kan sina grejer och ta ett deeptalk med dom, dom kan säkert ta hem något bra!

Ring till Vemdalen och hör vad de rekommenderar! Är en fördel om de får montera en bindning de har en passande mall till ... (osså tycker de sannolikt det är trevligt att få sälja en bindning)!

;-) / MM

Sålde scott skidorna till grannes grabb och köpte ett paket från sport-conrad.

Det blev ett par Tecnica Freeride Agent 65 jr från sport-conrad.
Samt ett par Völkl mini pearl med Marker EPS 7.0.

Hon gillade inte utseendet på scott skidorna och då blev det här en bra lösning.
Hon är iallafall väldigt nöjd och det är väl huvudsaken.
(Vi har fått skruva dom här i botten ochså)

Vi får väl se om bindningarna håller annars köper vi några nya.

Hej igen!

Låter faktiskt märkligt att ni ska behöva skruva en bindning som går till 7 i botten för en tjej som väger 35 kg. Det kan bero på några olika saker ...

A. Bindningen är kass och siffran 7 har ingenting med verklig fjäderstyra att göra.
B. Din dotter pressar på som värsta extremåkaren i motorvägsfart ...
C. Hennes skor är så slitna att de inte sitter korrekt i bindningen (men de är ju nya!).
D. Förspänningen är inte korrekt inställd och skon sitter inte fast ordentligt.

Jag har svårt att tro att det verkligen är alternativ A,B eller C sannolikt D. Kontrollera förspänningen, normalt ska bakbindningen fjädra tillbaka några mm när man sätter i skon, finns oftast någon form av indikation på att förspänningen är korrekt! Sitter skon för löst hjälper det ju inte hur mycket man skruvar åt fjädrarna.

/MM

Hej!

Bara en notis angående skidor köpta hos Conrad...
Innan tjejen ger sig ut i backen så bör du passa på att peta i lim i skruvhålen för bindningarna. Conrad anser sig vara så duktig på att montera bindningar att fukt inte tränger ner i skidorna! (Idiot...) Jag har själv köpt skidor från S-C och hört många här som upptäckt samma sak.

/TH

Tackar för tipset MM och Vogel.

Jag ljög visst lite om hur vi ställt bindningen.
Vi skruvade dom i botten sen ett halvt varv tillbaka och nu fungerar dom som jag vill.

Liten vurpa inte utlöst
Liten större vurpa till jätte krash utlöst.

Senast ändrad:
Marker EPS 7.0 är ett bra val. Tänk på när ni ställer in bindningen att det är väldigt viktigt att förspänningen står rätt. Faktiskt viktigare än hårdheten på fjädern. Står förspänningen fel så spelar det ingen roll hur hårt man skruvar upp vikten. Jobbar själv i sportaffär och det är ett väldigt vanligt problem att kunder kommer in och ej har ställt in förspänningen rätt. Detta kanske är något som du redan känner till men tänkte ändå nämna det som ett tips

Ni får gärna förklara hur ni menar med förspänningen.
Vi har endast spänt fram och bak vet ej vad ni menar med förspänningen.

Jo ... bakdelen på bindningen går att justera i längsledd på skidan, det sker antingen genom en skruv eller en fjäderbelastad "hake". I de flesta fall sitter denna justering på bakdelen på bindningen. På enklare bindningar är det i stort sett alltid en "hake". När haken lyfts upp går bindningen att skjuta fram eller tillbaka. När haken trycks ned säkras bindningen genom att haken säkras i spår (hål) i bindningens infästning. (Inte helt lätt att förklara ...)

Bakdelen ska normalt justeras så att den fjädrar bakåt några mm när skon sätt i bindningen. Hur mycket det ska vara inidkeras normalt på någon form av märkning på bindningens bakdel som visar att bindgen ska vara inom ett visst område med sko i.

Är förspänningen för låg sitter helt enkelt inte skon fast ordentligt. Är förspänningen för hög finns risken att bindningen inte löser ut på ett korrekt sätt.

Lätt att visa, svårare att förklara. Fixar du inte detta själv är det bara att be någon i skidanläggningens skidshop om hjälp. Är enkelt och går fort för den som är van. (Men plocka bort eventuella SC klistermärken först ... ;-))

/MM

Tillbaka
Topp