Bindningar till Völkl Gotama

HennessyVSOP

Ny medlem
Tjena!

Ja då börjas det igen.

Ska köpa ett par Gotama 183cm från Sport Conrad inför kommande säsong. Skidvalet är alltså helt klart, nu återstår bara valet av bindningar.

Jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med mitt val, då jag själv inte har så stor koll. Bindningarna ska liksom skidorna helst köpas från S-C.

OK vem är det då som ska köra på bindningarna?
Jag väger si sådär 75 kg, med pjäxstorleken 42.
Jag kör i stort sätt uteslutande offpist och kör väl rätt lagom hårt. Är ute efter en bindning som är pålitlig och som inte är allt för dyr. Hade kanske tänkt mig ett pris på 200 euro plus/minus det som behövs.

Har läst att många här gillar bland annat marker jester och Salomon STH. Har sett att det finns en del olika modeller av jester på S-C, bland annat en från 07/08 för 189 euro, kan det vara något?

Om det är av intresse så är midjan på Gotama 105mm

Ni fattar säkert vad jag är ute efter, jag söker nu bara hjälp från er som förstår sig på och kan hjälpa mig i mitt val.

Tack på förhand.

/HennessyVSOP

Om du får förra årets Jester för 189 E så är det ett ganska bra pris. Samma som årets, bara annan färg.

Jester är bra skit, Salomon STH16 hade jag själv föredragit i dina kläder.

Det är bindningar som förmodligen kommer vara rätt "lagom" till dig.

Nojlas sa:
Jester är bra skit, Salomon STH16 hade jag själv föredragit i dina kläder.

Det är bindningar som förmodligen kommer vara rätt "lagom" till dig.
Exakt. Det du kan tänka på är att Jester är lättare men Sollyn aningens mer hållbar. Så vill du ha mycket lätta lagg, välj Jester (fjolårdealen där lät bra).

När du köper skidor från SC ska du alltid titta på priset inklusive bindning. Det är något helt annat än skida + bindning!

Salomon STH 14 har inte den gamla beprövad tådelen som STH 16 har vilket kan innebära att det inte är det bästa alternativet, men jag vet inte! Ett alternativ om STH 14 är OK är Atomic FFG 14 som SC har till grymt bra pris (du får den mer eller mindre på köpet). Är vad jag kan förstå samma bindning som STH 14! Någon som har koll på tådelen?

/MM

Ok, tack för alla tips!

Såg inte att priset blev betydligt mindre när man köper skida+bindning, tack för tipset.

Sedan undrar jag om det går ge mer exakta modellalternativ? Exempelvis så har S-C inte salomon STH 16 som många pratar om. Angående STH 14 som finns hos S-C så är de inte tillräckligt breda till ett par Gotama, "stopper width" 90mm. Midjan på Gotama är 105, så STH 14 lär väl inte passa?

Om vi nu då ska utreda vilka Jester som är aktuella så finns det dessa:

Marker Jester Schizo 16
Ser rätt rejäl ut till sitt utseende, priset är 210 E då man köper skidor.

Marker Jester 07/08
Ser rätt smala ut, passar sessa ett par Gotama? Priset är 160 E då man köper skidor.

Marker Jester 16 white-gunmetal
Ställer mig även till dessa frågan om de passar, priset är 190 då man köper med skidor.

Ni kan gärna kolla in på sidan och kolla vilka bindningar som finns.
http://www.sport-conrad.de/index.asp?disp=kategorie&kat_id=43

/HennessyVSOP

Ett par jester kommer att passa på ett par gotama ja. Köper du en jester schizo får du samma bindning förutom att den kan flyttas 60mm har jag för mig, säkert bra till något men jag personligen skulle aldrig orka ställa om en bindning bara för att jag åker från pudret till pisten eller kanske till parken. 07/09 hade ju ett trevligt pris, skulle ha slagit till på dom.

Behöver du "hyrbindningsfunktionen" på schizon? Jag tror nog att Jester, om du behöver DIN-skalan, är ett vettigare alternativ.

Vad det gäller sollys STH så finns STH14 med samma tådel som STH16, fast då har den tilläggsnamnet "driver", den på conrad är inte en driver och har således samma tådel som Z-modellerna.

Kan du köpa en bindning på S-C med skidan så har de troligtvis stoppers till, ligger stoppersen vid sidan i paketet tar det inte många minuter att bocka dem själv (iaf inte salomons).

Vad brukar du ha för DIN-inställning? Kan vara bra att veta innan man rekommenderar någon speciell bindning.

Jarle sa:
Behöver du "hyrbindningsfunktionen" på schizon? Jag tror nog att Jester, om du behöver DIN-skalan, är ett vettigare alternativ.

Vad det gäller sollys STH så finns STH14 med samma tådel som STH16, fast då har den tilläggsnamnet "driver", den på conrad är inte en driver och har således samma tådel som Z-modellerna.

Kan du köpa en bindning på S-C med skidan så har de troligtvis stoppers till, ligger stoppersen vid sidan i paketet tar det inte många minuter att bocka dem själv (iaf inte salomons).

Vad brukar du ha för DIN-inställning? Kan vara bra att veta innan man rekommenderar någon speciell bindning.
Är ingen "hyrbindning"funktion på Schizo utan du kan flytta den 6 cm i längdled. Alltså från framönterad till bakmonterad.

När vi ändå pratar jester och bindningar i övrigt. Jag har ett par Dalbello Krypton Pro och funderar på att sätta ett par Jester på ett par av mina skidor pga dess låga vikt. Stämmer väl att jestern är lättare än STH 16?

Problemet är att jag läst om problem med jester och Dalbello-pjäxan. Någon annan som hört något liknande?

hellbergarn sa:
När vi ändå pratar jester och bindningar i övrigt. Jag har ett par Dalbello Krypton Pro och funderar på att sätta ett par Jester på ett par av mina skidor pga dess låga vikt. Stämmer väl att jestern är lättare än STH 16?

Problemet är att jag läst om problem med jester och Dalbello-pjäxan. Någon annan som hört något liknande?
EDIT: Gick in på tetongravity.com och backcountrystore.com och läste lite. Tydligen är det en del problem med jester/griffon pga att dom är känsliga för slitna eller låga boots och det är därför du kan vicka booten lite upp och ned i bindningen. Vanligt problem hos Kryptonserien och full tilt. Duke har tydligen inga problem med detta då du kan anpassa tådelen i höjd.

Mannen-som-surfar sa:
Är ingen "hyrbindning"funktion på Schizo utan du kan flytta den 6 cm i längdled. Alltså från framönterad till bakmonterad.
Kan man inte flytta tå och häldel hur man vill? Oberoende av varandra då. Som på en del hyrbindningar ;)

Hej igen!

Har om jag ska vara ärlig så har jag inte blivit mycket klokare sen jag gjorde inlägget.

Vi kan väl ändå konstatera att mitt val kommer att gå till någon av Jester modellerna, nu hoppas jag bara att jag kan få hjälp med vilken.

Vad jag fattat det som så går Schizo-modellen att flytta, vilket jag förmodligen inte kommer att ha någon användning av.

Jag skrev tidigare att jag trodde att vissa av de Jester jag nämnt var för smala, men vad jag fattar det som så kan man byta "stopper" så att den passar skidan. Jag kommer alltså behöva 110 mm, då Gotama är 105mm bred. Detta kan man säkert be om då man beställer, eller hur funkar det?

Åter till ämnet.
Om jag väljer bort Schizo pga att jag inte behöver flytta bindningen så är det två modeller kvar.
Marker Jester 07/08 och Marker Jester 16 white-gunmetal, sistnämnda blir aningen dyrare (30 euro). Jag antar att Marker Jester 16 white-gunmetal är årets model och det är det som skiljer från modellen Marker Jester 07/08.

Så jag ber er nu skriva någon rad vad ni tycker och vilken bindning som ska få äran att hamna på laggen.

Kolla gärna in på länken nedan och kolla på beskrivningen av de bindningar jag väjer mellan.
Jag är mycket tacksam för eran hjälp.

/HennessyVSOP

Det verkar ju som att förra årets och årets jester är likadan så där kan du ju spara in 300kr om du nu inte väldigt gärna vill ha en vit bindning. Och om du inte vill montera dina skidor själv så kan du lägga dom där trehundra på en montering hos en butik i Sverige som kan sin sak och förhoppningsvis få lite lim i hålen på köpet.

Hmm...
Tack för informationen om skilnaden mellan 08/09 och 09/10.

S-C säljer dock antingen 07/08 och 09/10, om jag fattat det hela rätt. Så jag hade kanske mer uppskattat om denna skillnad kunde belysas. Men som jag skrivit tidigare gå gärna in på ovan nämnd länk och kolla själva för att se så att jag inte missuppfattat allt.

/HennessyVSOP

Eftersom prisskillnaden bara är 30 Euro mellan säsongens modell och förrförra säsongens modell är valet självklart, åtminstone för mig. Om jag inte misstar mig var 07/08 lanseringssäsongen för Jester. Sannolikt har man byggt bort några barnsjukdomar. Jag skulle slanta upp 30 Euro och välja 09/10 alla dagar i veckan!

/MM

Hallo.
Blandar mig i diskussionen rätt sent.

Har exakt de gotama du pratar om men har valt en marker Duke ist.

Varför inte den?
Om du aker i princip uteslutande offpist som du säger är vä det ett het alternativ?

Haldemar sa:
Hallo.
Blandar mig i diskussionen rätt sent.

Har exakt de gotama du pratar om men har valt en marker Duke ist.

Varför inte den?
Om du aker i princip uteslutande offpist som du säger är vä det ett het alternativ?
om han inte tänker tura för att nå offpisten så finns det ingen anledning att betala mera för en funktion som inte ska användas...

Tillbaka
Topp