Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 100231" data-attributes="member: 13245"><p>I teorin finns manssa variabler som har med åkarens längd, tyngd, ålder, skonummer, kön mm att göra som bestämmer rek. DIN. I praktiken är det dock bara trial and error som funkar. Man vill ja ha bindningarna så löst som möjligt, inte lösare. Mao, en felutlösning kan vara lika farlig som att de inte löser ut ibland. Det som avgör hur högt DIN din kropp klarar är rätt mycket hur stark du är samt hår hårt du åker. Om du alltid åker "på helspänn" och rätt fort så lossnar nästan vadsomhelst när det behövs. Slappnad du däremot av det minsta så kan ett litet felskär med bindningen på 8 bli ödestiger. Omvänt har jag gjort grymma klotningar utan att skidorna lossnat, men samtidigt utan att det blivit några skador som följd, och även då har ju bindningen gjort sitt jobb. När bindningen löser ut vet man ju dock aldrig om det var nödvändigt eller ej. Detta gör trial and error metoden lite lurig...</p><p></p><p>Kör du lite tufft, och hoppar och så, så lär du nog få skruva upp bindningarna en bit över din vikt/10. Själv anser jag mig inte köra "brutalt" eller sätta ovanligt mycket kraft på bindningarna. Däremot kör jag oftast rätt fort. Jag väger 67 och brukar ha mina bindningar på mellan 10 och 14, beroende på åkningen karaktär.</p><p></p><p>En observation som gjorts ovan och som tål att upprepas är att mna helst skall köpa bindningar så att man hamnar ungefär mitt i skalan. En bindning med DIN 9-16 ställd på 10 sitter bättre fast en motsvarande bindning med DIN 6-12 ställd på 10.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 100231, member: 13245"] I teorin finns manssa variabler som har med åkarens längd, tyngd, ålder, skonummer, kön mm att göra som bestämmer rek. DIN. I praktiken är det dock bara trial and error som funkar. Man vill ja ha bindningarna så löst som möjligt, inte lösare. Mao, en felutlösning kan vara lika farlig som att de inte löser ut ibland. Det som avgör hur högt DIN din kropp klarar är rätt mycket hur stark du är samt hår hårt du åker. Om du alltid åker "på helspänn" och rätt fort så lossnar nästan vadsomhelst när det behövs. Slappnad du däremot av det minsta så kan ett litet felskär med bindningen på 8 bli ödestiger. Omvänt har jag gjort grymma klotningar utan att skidorna lossnat, men samtidigt utan att det blivit några skador som följd, och även då har ju bindningen gjort sitt jobb. När bindningen löser ut vet man ju dock aldrig om det var nödvändigt eller ej. Detta gör trial and error metoden lite lurig... Kör du lite tufft, och hoppar och så, så lär du nog få skruva upp bindningarna en bit över din vikt/10. Själv anser jag mig inte köra "brutalt" eller sätta ovanligt mycket kraft på bindningarna. Däremot kör jag oftast rätt fort. Jag väger 67 och brukar ha mina bindningar på mellan 10 och 14, beroende på åkningen karaktär. En observation som gjorts ovan och som tål att upprepas är att mna helst skall köpa bindningar så att man hamnar ungefär mitt i skalan. En bindning med DIN 9-16 ställd på 10 sitter bättre fast en motsvarande bindning med DIN 6-12 ställd på 10. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningar
Tillbaka
Topp