Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 7268" data-attributes="member: 12152"><p>Enligt mina erfarenheter är det Salomons toppmodeller som fungerar bäst för en aggressiv friåkare. De har ett flex innan utlösning som exempelvis Marker och Tyrolia saknar. Iofs spelar det mindre roll om du ställer in bindningen på 14. Då pratar vi rena racebindningar och då sitter nog de flesta modeller fast som berget. Jag har kört både Tyrolia, Marker och Salomon tidigare, men har nu bytt ut till Salomon >850 på samtliga mina skidor. </p><p></p><p>Det mest förvånande tycker jag är att ett visst DIN på ett märke är så olikt på ett annat. Detta trots att det rör sig om standardiserade DIN-värden där tillverkaren har mätt upp den teoretiska kraften som behövs för att pjäxan ska släppa. I praktiken kan det skilja 3-4 DIN-steg för att få samma effekt. Om man jämför tex Tyrolia 790 Race och Salomon S900 (båda årsmodell -00) märker man snart att Tyrolian för mig (180/75, relativt agressiv) kräver en inställning på 10 för att inte tjuvsläppa. Salomonbindningen däremot kan jag ha inställd på 6,5 utan att den släpper olämpligt. Det beror troligtvis på att Tyrolian har ett betydligt kortare "slag". Därför är den känsligare för snabba, hårda stötar. Salomonen hanterar dessa snabba påfrestningar genom att flexa ut och sedan tillbaka utan att släppa greppet. För min del är detta en viktig egenskap, eftersom jag dras med en knäskada. Det är fortfarande så att vid ett vridfall krävs det mycket mer kraft för att få foten att släppa ur Tyrolian än ur Salomonen. Det gör att Salomonbindningen är snällare mot knäskador.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 7268, member: 12152"] Enligt mina erfarenheter är det Salomons toppmodeller som fungerar bäst för en aggressiv friåkare. De har ett flex innan utlösning som exempelvis Marker och Tyrolia saknar. Iofs spelar det mindre roll om du ställer in bindningen på 14. Då pratar vi rena racebindningar och då sitter nog de flesta modeller fast som berget. Jag har kört både Tyrolia, Marker och Salomon tidigare, men har nu bytt ut till Salomon >850 på samtliga mina skidor. Det mest förvånande tycker jag är att ett visst DIN på ett märke är så olikt på ett annat. Detta trots att det rör sig om standardiserade DIN-värden där tillverkaren har mätt upp den teoretiska kraften som behövs för att pjäxan ska släppa. I praktiken kan det skilja 3-4 DIN-steg för att få samma effekt. Om man jämför tex Tyrolia 790 Race och Salomon S900 (båda årsmodell -00) märker man snart att Tyrolian för mig (180/75, relativt agressiv) kräver en inställning på 10 för att inte tjuvsläppa. Salomonbindningen däremot kan jag ha inställd på 6,5 utan att den släpper olämpligt. Det beror troligtvis på att Tyrolian har ett betydligt kortare "slag". Därför är den känsligare för snabba, hårda stötar. Salomonen hanterar dessa snabba påfrestningar genom att flexa ut och sedan tillbaka utan att släppa greppet. För min del är detta en viktig egenskap, eftersom jag dras med en knäskada. Det är fortfarande så att vid ett vridfall krävs det mycket mer kraft för att få foten att släppa ur Tyrolian än ur Salomonen. Det gör att Salomonbindningen är snällare mot knäskador. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindningar
Tillbaka
Topp