Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 7274" data-attributes="member: 13245"><p>Bindningen påverkar definitivt skidan på olika sätt. Dock har alla bindningar, även de tvådelade, blivit så pass bra att skillnaden i hur fri böjlinje skidan får inte känns för en amatör. Jag har kör mycket på de gamla ESS (numer Atomic) och gillade dem faktiskt. Trots den enkla konstruktionen satt de fast bra och på den tiden var det större skillnad i hur skidan påverkades mellan ESS och andra. Tyrolias freeflex är för övrigt väldigt lik ESS i uppbyggnaden.</p><p></p><p>Nu finns det en hel del bindningar där man kan ställa in hur skidan skall kännas. Med någon typ av spak ändrar man några flärpar inuti plattan under bindningen så man går från fri flex till att plattan styvar upp skidan. När man låter en platta styva upp skidan blir det (om det hela konstrueras vettigt) en "mjukare" uppstyvning än med ett par gamla fastskruvade bindningar med pjäxa i. Det jag menar är att skidans böjkurva på mitten visserligen plattas ut lite, men ändå utan att få ett "hörn" på böjkurvan just under bindningarna. Har man en någorlunda mjuk skida märker man väldigt tydligt skillnaden mellan de olika lägena på en sådan bindning.</p><p></p><p>Mer biffiga plattor som används på racingsidan styvar upp och dämpar skidan väldigt mycket. Dessa är gjorda plast eller aluminium samt gummi och är mer (typ Salomons nya) eller mindre (typ gamla Deflex) avancerade . Alla är dock rätt tunga och har det gemensamt att de gör skidan minst två klasser racigare.</p><p></p><p>Själv har jag konstruerat en platta som är tvådelad så man med några enkla handgrepp kan byta från alpint till telis på samma skida. Det sitter en del fast på skidan och sedan sitter alpinbindningen på en aluplatta och telisbindningen på en lite högre men lättare och mjukare delrinplatta och dessa monteras i sin tur fast på "underplattan". På så vis får man också lite mer uppstyvningseffekt när man kör alpint.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 7274, member: 13245"] Bindningen påverkar definitivt skidan på olika sätt. Dock har alla bindningar, även de tvådelade, blivit så pass bra att skillnaden i hur fri böjlinje skidan får inte känns för en amatör. Jag har kör mycket på de gamla ESS (numer Atomic) och gillade dem faktiskt. Trots den enkla konstruktionen satt de fast bra och på den tiden var det större skillnad i hur skidan påverkades mellan ESS och andra. Tyrolias freeflex är för övrigt väldigt lik ESS i uppbyggnaden. Nu finns det en hel del bindningar där man kan ställa in hur skidan skall kännas. Med någon typ av spak ändrar man några flärpar inuti plattan under bindningen så man går från fri flex till att plattan styvar upp skidan. När man låter en platta styva upp skidan blir det (om det hela konstrueras vettigt) en "mjukare" uppstyvning än med ett par gamla fastskruvade bindningar med pjäxa i. Det jag menar är att skidans böjkurva på mitten visserligen plattas ut lite, men ändå utan att få ett "hörn" på böjkurvan just under bindningarna. Har man en någorlunda mjuk skida märker man väldigt tydligt skillnaden mellan de olika lägena på en sådan bindning. Mer biffiga plattor som används på racingsidan styvar upp och dämpar skidan väldigt mycket. Dessa är gjorda plast eller aluminium samt gummi och är mer (typ Salomons nya) eller mindre (typ gamla Deflex) avancerade . Alla är dock rätt tunga och har det gemensamt att de gör skidan minst två klasser racigare. Själv har jag konstruerat en platta som är tvådelad så man med några enkla handgrepp kan byta från alpint till telis på samma skida. Det sitter en del fast på skidan och sedan sitter alpinbindningen på en aluplatta och telisbindningen på en lite högre men lättare och mjukare delrinplatta och dessa monteras i sin tur fast på "underplattan". På så vis får man också lite mer uppstyvningseffekt när man kör alpint. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindningar
Tillbaka
Topp