Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 31632" data-attributes="member: 12152"><p>Jag använde Alpine Trekker förra säsongen och är nöjd med den. Min brorsa har en secura-fix, så jag har testat den en del också. Grundfunktionen är lika. Man ställer in Trekkern/Securan på sin vanliga sullängd och trycker i den i bindningen precis som en pjäxa. Sedan ställer man sig ovanpå ekipaget och knäpper fast pjäxan i insatsbindningen. Alternativt sätter man först fast Trekkern på pjäxan varefter man kliver i bindningen som vanligt. Det kanske låter krångligt, men när man lär sig handgreppen är det snabbt och enkelt gjort. I och med att man står ovanpå den vanliga bindingen kommer man en rejäl bit över skidan i ståhöjd (ca 5cm). Detta plus en viss elasticitet i konstruktionen gör att stabiliteten blir dålig när man går på skrå jämfört med tex Diamir Freeride. </p><p></p><p>När man når toppen tar man av Trekkern och kliver i bindningen precis som vanligt. Fördelen är att du åker ner med din vanliga alpina bindning med förmodad bättre säkerhet än turdito. Nackdelen är att det blir lite mer meckande med att få ner prylarna i ryggan än om man bara snäpper fast en turbindning i åkläge. Jag tycker iofs inte att det spelar så stor roll, eftersom man ändå måste plocka av och packa ner stighudarna. Jag turade en del med folk som använde Diamir Freeride och tidskillnaden är försumbar när det gäller att få ordning på prylarna för nedfart. Vid kortare passager med nerförslut är det inga problem att åka en bit med Trekkern monterad, men eftersom hälen är väldigt lös och hudarna glider dåligt är det läge att dra till med en rejäl bakvikt. </p><p></p><p>När det gäller valet mellan Secura och Alpine Trekker är det solklart att du ska välja Trekkern. Securan fungerar också, men den har några störande detaljer som drar ner betyget. Exempelvis är hälhöjaren alldeles för låg och klent konstruerad. Det hände ofta att brorsan fick ta en mindre brant väg än mig pga just detta samtidigt som han hade problem med att den fälldes ner under gång. Trekker har två hälhöjare där en är lika hög som Secura och en är dubbelt så hög. Längdjusteringen på Securan är en annan svag punkt. Man låser justeringen med ett system som kan liknas vid en slangklämma i plast. Det är ingen bra lösning för bruk i minusgrader, eftersom plasten spricker lätt. Trekkerns justeringssystem består av en innesluten gänga och verkar vid första anblicken lite glappigt, men det det fungerar bra. Securan är även något tyngre än Trekker och man känner tydlig skillnad när man hikar. Det är möjligt att du kan hitta en begagnad Secura till ett billigt pris. Då kan du ju modifiera hälhöjaren och fixera längdjusteringen med en skruv eller epoxy. I så fall är det ett alternativ. Tänker du köpa nytt är det ingen tvekan. Välj Alpine Trekker. </p><p></p><p>Att köpa stighudar är inte svårt. Köp hudar i rätt längd och 4mm smalare än midjemåttet på skidorna. Se också till att de passar skärningen hyffsat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 31632, member: 12152"] Jag använde Alpine Trekker förra säsongen och är nöjd med den. Min brorsa har en secura-fix, så jag har testat den en del också. Grundfunktionen är lika. Man ställer in Trekkern/Securan på sin vanliga sullängd och trycker i den i bindningen precis som en pjäxa. Sedan ställer man sig ovanpå ekipaget och knäpper fast pjäxan i insatsbindningen. Alternativt sätter man först fast Trekkern på pjäxan varefter man kliver i bindningen som vanligt. Det kanske låter krångligt, men när man lär sig handgreppen är det snabbt och enkelt gjort. I och med att man står ovanpå den vanliga bindingen kommer man en rejäl bit över skidan i ståhöjd (ca 5cm). Detta plus en viss elasticitet i konstruktionen gör att stabiliteten blir dålig när man går på skrå jämfört med tex Diamir Freeride. När man når toppen tar man av Trekkern och kliver i bindningen precis som vanligt. Fördelen är att du åker ner med din vanliga alpina bindning med förmodad bättre säkerhet än turdito. Nackdelen är att det blir lite mer meckande med att få ner prylarna i ryggan än om man bara snäpper fast en turbindning i åkläge. Jag tycker iofs inte att det spelar så stor roll, eftersom man ändå måste plocka av och packa ner stighudarna. Jag turade en del med folk som använde Diamir Freeride och tidskillnaden är försumbar när det gäller att få ordning på prylarna för nedfart. Vid kortare passager med nerförslut är det inga problem att åka en bit med Trekkern monterad, men eftersom hälen är väldigt lös och hudarna glider dåligt är det läge att dra till med en rejäl bakvikt. När det gäller valet mellan Secura och Alpine Trekker är det solklart att du ska välja Trekkern. Securan fungerar också, men den har några störande detaljer som drar ner betyget. Exempelvis är hälhöjaren alldeles för låg och klent konstruerad. Det hände ofta att brorsan fick ta en mindre brant väg än mig pga just detta samtidigt som han hade problem med att den fälldes ner under gång. Trekker har två hälhöjare där en är lika hög som Secura och en är dubbelt så hög. Längdjusteringen på Securan är en annan svag punkt. Man låser justeringen med ett system som kan liknas vid en slangklämma i plast. Det är ingen bra lösning för bruk i minusgrader, eftersom plasten spricker lätt. Trekkerns justeringssystem består av en innesluten gänga och verkar vid första anblicken lite glappigt, men det det fungerar bra. Securan är även något tyngre än Trekker och man känner tydlig skillnad när man hikar. Det är möjligt att du kan hitta en begagnad Secura till ett billigt pris. Då kan du ju modifiera hälhöjaren och fixera längdjusteringen med en skruv eller epoxy. I så fall är det ett alternativ. Tänker du köpa nytt är det ingen tvekan. Välj Alpine Trekker. Att köpa stighudar är inte svårt. Köp hudar i rätt längd och 4mm smalare än midjemåttet på skidorna. Se också till att de passar skärningen hyffsat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Bindningar
Tillbaka
Topp