Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningarna, Mittmonterade?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 276113" data-attributes="member: 13245"><p>Vem har hittat på begreppet core center? Core betyder ju kärna. Core center är alltså rent semantiskt rätt svårtolkat. Är det VERKLIGEN vedertagen praxis att core center skulle btyda mitten på skärningen (där skidan är som smalast). Jag tvivlar. Om jag själv skulle gissa är det väl snarare mitten på den sträcka man får om man kapar bort nos och tail på skidan. Om detta är rätt så finns vedertagen amerikansk volkabulär sedan 10-tals år för detta vilket är "center of running surface".</p><p></p><p>Det finns för övrigt ett relaterat begrepp som kommer från telemarksvärlden - chord center. Men detta handlar om att mäta ut mitten på sträckan mellan tip och tail och sedan sätta "pinnarna" på telisbindningen där. Typiskt blir det väldigt bakmonterat.</p><p></p><p>Det är rätt intressant det här med montering. Det dyker ofta upp trådar om "felmonterat" mm, men de som diskuterar det hela anger inga fasta referenspukter utan slänger sig med begrepp som "core center" hit och mittmonterat dit. Inte konstigt att det blir fel. </p><p></p><p>Om jag fick bestämma så blev mitt beslut att alla skulle utgå från "center or running surface"=_åkytans mitt_. Oavsett om skidan är en symmetrisk twintip, har en liten twintip bak eller en klassisk rak tail så är detta begreppa relevant. På en riktig twin blir t ex åkytans mitt precis samma sak som hela skidans mitt och är jibbare kan montera pjäxans mitt just däär för en "äkta mittmontering". För en raktframåkare är dessutom åkytans mitt ett bra riktimärke eftersom om man sätter "ball of foot" (knölen bakom stortån) där så är det typiskt en rätt neutral montering. </p><p></p><p>Det som ställer till det är att tilverkarna oftast sätter ut en markering (eller flera alternativa) för där de anser anser att pjäxans mitt skall vara. Många kallar denna punkt för skidans mittpunkt (vilket den sällan är). Att referera till denna markering när man monterar krävar alltså att man redan från början har god kännedom om skidan. Eftersom både offpiståkare och jibbers idag sätter bindingarna lite hur som helst vore det helt enkelt bra om tillverkarna också satte ut en markering för åkytans mitt.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 276113, member: 13245"] Vem har hittat på begreppet core center? Core betyder ju kärna. Core center är alltså rent semantiskt rätt svårtolkat. Är det VERKLIGEN vedertagen praxis att core center skulle btyda mitten på skärningen (där skidan är som smalast). Jag tvivlar. Om jag själv skulle gissa är det väl snarare mitten på den sträcka man får om man kapar bort nos och tail på skidan. Om detta är rätt så finns vedertagen amerikansk volkabulär sedan 10-tals år för detta vilket är "center of running surface". Det finns för övrigt ett relaterat begrepp som kommer från telemarksvärlden - chord center. Men detta handlar om att mäta ut mitten på sträckan mellan tip och tail och sedan sätta "pinnarna" på telisbindningen där. Typiskt blir det väldigt bakmonterat. Det är rätt intressant det här med montering. Det dyker ofta upp trådar om "felmonterat" mm, men de som diskuterar det hela anger inga fasta referenspukter utan slänger sig med begrepp som "core center" hit och mittmonterat dit. Inte konstigt att det blir fel. Om jag fick bestämma så blev mitt beslut att alla skulle utgå från "center or running surface"=_åkytans mitt_. Oavsett om skidan är en symmetrisk twintip, har en liten twintip bak eller en klassisk rak tail så är detta begreppa relevant. På en riktig twin blir t ex åkytans mitt precis samma sak som hela skidans mitt och är jibbare kan montera pjäxans mitt just däär för en "äkta mittmontering". För en raktframåkare är dessutom åkytans mitt ett bra riktimärke eftersom om man sätter "ball of foot" (knölen bakom stortån) där så är det typiskt en rätt neutral montering. Det som ställer till det är att tilverkarna oftast sätter ut en markering (eller flera alternativa) för där de anser anser att pjäxans mitt skall vara. Många kallar denna punkt för skidans mittpunkt (vilket den sällan är). Att referera till denna markering när man monterar krävar alltså att man redan från början har god kännedom om skidan. Eftersom både offpiståkare och jibbers idag sätter bindingarna lite hur som helst vore det helt enkelt bra om tillverkarna också satte ut en markering för åkytans mitt. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningarna, Mittmonterade?
Tillbaka
Topp