Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindningen släpper lätt, spelar ingen roll hur jag ställer in dom. Hjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 99920" data-attributes="member: 13245"><p>Grabbarna ovan har ju redan briljerat med sina välformulerade och väl underbyggda svar, men kanske kan jag ändå komplettera lite...</p><p></p><p>Möjligen är dina bindningar felinställda när det gäller höjden på tådelen eller kanske när det gäller förspänningen. Det kan ge dylika resultat. Vissa Atomicbindningar kan dessutom lösa up uppåt vid tådelan, har jag för mig, och det kan också vara lurigt. Möjligen kan den finessen vara avstängbar (tror den är det på vissa modeller). Kolla det! Dock, det är inte svårt att på olika sätt dra ur ett par bindningar som står på 10, speceillt inte om de maxar på 10. Atomics bindningar har dessutom inte så väldigt mycket elasticitet, tror jag, dvs de släpper ganska snabbt om man överskrider den inställda belastningen. För övrigt är det så att ett par bindningar som maxar på 10 och är ställda på 10 löser ut mycket lättare än ett par som maxar på 14 och är ställda på 10. Det har med vissa fysikaliska lagar att göra. I kombination led liten elasticitet blir det extra illa. Så, det är definitivt möjligt att bindningarna funkar som de ska och du helt enkelt bara köpt för klena prylar. Själv väger jag 67, hoppar inte mycket, och anser mig inte belasta bindningarna så hårt, ändå kör jag med DIN 10-14 beroende på situationen (och föredrar bindningar som går till 16). Ett vanligt, och bra, råd är att köpa bindningar med en DIN-skala sådan att den inställning man förväntar sig köra ligger ungefär mitt i. Tänker du dig köra på ca 10 (vilket nog är rätt normalt för lite halvhård åkning och 70 kilo) så bör du i alla fall ha en bindning med DIN 6-14.</p><p></p><p>HWC HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Materialförvaltaren</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 99920, member: 13245"] Grabbarna ovan har ju redan briljerat med sina välformulerade och väl underbyggda svar, men kanske kan jag ändå komplettera lite... Möjligen är dina bindningar felinställda när det gäller höjden på tådelen eller kanske när det gäller förspänningen. Det kan ge dylika resultat. Vissa Atomicbindningar kan dessutom lösa up uppåt vid tådelan, har jag för mig, och det kan också vara lurigt. Möjligen kan den finessen vara avstängbar (tror den är det på vissa modeller). Kolla det! Dock, det är inte svårt att på olika sätt dra ur ett par bindningar som står på 10, speceillt inte om de maxar på 10. Atomics bindningar har dessutom inte så väldigt mycket elasticitet, tror jag, dvs de släpper ganska snabbt om man överskrider den inställda belastningen. För övrigt är det så att ett par bindningar som maxar på 10 och är ställda på 10 löser ut mycket lättare än ett par som maxar på 14 och är ställda på 10. Det har med vissa fysikaliska lagar att göra. I kombination led liten elasticitet blir det extra illa. Så, det är definitivt möjligt att bindningarna funkar som de ska och du helt enkelt bara köpt för klena prylar. Själv väger jag 67, hoppar inte mycket, och anser mig inte belasta bindningarna så hårt, ändå kör jag med DIN 10-14 beroende på situationen (och föredrar bindningar som går till 16). Ett vanligt, och bra, råd är att köpa bindningar med en DIN-skala sådan att den inställning man förväntar sig köra ligger ungefär mitt i. Tänker du dig köra på ca 10 (vilket nog är rätt normalt för lite halvhård åkning och 70 kilo) så bör du i alla fall ha en bindning med DIN 6-14. HWC HitMe Mannen, Myten, Materialförvaltaren [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindningen släpper lätt, spelar ingen roll hur jag ställer in dom. Hjälp!
Tillbaka
Topp