Bindningsinställning?

Fyrken

Ny medlem
Bindningsinställning?
Halu!

Har köpt ett par 1080 171 med salomon 912 ti bindning.
Förra skidan jag åkte med hade jag på 7 i utlösningsgrad (sal. 850).
Om man läser några av era inlägg så låter det väldigt lågt. Ni rekomenderade typ 14 till en kille i min viktklass (75-80 kg).
Jag vill inte ha en massa tjyv-utlösningar men inte heller skadas pga för sen utlösning (!). Vad kan vara bra?

Ska ner till chamonix och förhoppningsvis pumpa puder. annars blir det nog lite hopp om tillfälle ges. är ingen mästare men tar mig ner i de flesta sluttningar.

tacksam för lite tips om vad som kan funka. Har tänkt att ligga på runt 8 kanske, men det kanske är toklågt? man vill ogärna tappa skidan i lössnö...

Bindningsinställning?
Ett tips är att ta med ett litet vertyg upp pa berget sa du kan dra at efterhand.
Börja med vad du tror passar minus lite och dra at om du far tjuvsläpp.
Sen kan du ju dra at lite extra innan du ger dig ut utanför pisten, att fa tjuvsläpp där är ju inte aktuellt.

//haldemar

Bindningsinställning?
Runt nio tror jag räcker för din vikt med så pass korta och mjuka skidor. Att ställa bindningen på 14 om man väger 75 är rent idiotiskt om man inte är mkt vältränad och åker fort på hårt ojämnt underlag och det lär du inte göra med ett par 1080 171.
Den största faran med att ställa in bindningen på din-tal uppåt 15 är om man skulle ramla någon gång när man inte kör för fullt. Vem som helst kan tex få ett felskär på en transportsträcka. I ett sånt läge kommer inte en sådan bindning att släppa och risken för knäskador är stor.

Tillbaka
Topp