Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningsinställning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 44862" data-attributes="member: 13245"><p>Det låter som du stllt bindningarna rätt när det gäller förspänning mm. Dock är det inte konstigt att du får köra bindningarna så hårt som du gör. Dinskalan är en slags rekomendation och lite förenklat kan man säga att en som åker medelhårt kör sin vikt/10. Man behöver inte köra särskillt mycket hårdare förrän man får vrida upp betydligt mer än det.</p><p></p><p>En viktig men ofta förbisedd detalj är att bindningens hela DIN-skala spelar roll, inta bara exakt på vilket värde den står. Detta beror på saker som har med fjädrar, fjäderkonstanter, förspänning (Hooks lag mm) att göra. Kort sagt, en 6-14 bindning uppför sig i praktiken hårdare än en 4-10 även om båda står på 9.</p><p>Själv är jag absolut inte någon åkare som "kör på våld" och är rätt lätt (66 kg, men med hyfsad benstyrka). Ändå brukar jag få ha bindningarna på minst 10 och då gäller det försiktig piståkning på smala skidor. När jag laddar på lite, har bredare skidor, åker på ojämnare underlag eller kör där en tappad skida är mer kritiskt så vrider jag upp mot ca 14. </p><p></p><p>De senaste åren har jag blandat kört på bindningar med skalor 4-12, 6-14, 8-18, 8-16 och 12-24. De tre senare är alla någon typ av tävlingsbindningar. Jag sitter MYCKET bättre i de med hårdare fjäder och kan faktiskt köra dessa ställda ett snäpp mjukare ungefär.</p><p></p><p>När det gäller risken för skador handlar de mer om hur du åker. Mer exakt, så länge du åker aktivt och "på helspänn" så ökar du inte skaderisken signifikant genom att köra bindninganr lite hårdare. Att däremot åka och fisåka med bindningarna på 14 är inte bra. Ett tumregel jag har hittat på är att du (under aktiv åkning) kan köra bindningarna ungefär på en tiondel av det du tar i knäböj. Jag tror det sägar mer än kroppsvikten.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 44862, member: 13245"] Det låter som du stllt bindningarna rätt när det gäller förspänning mm. Dock är det inte konstigt att du får köra bindningarna så hårt som du gör. Dinskalan är en slags rekomendation och lite förenklat kan man säga att en som åker medelhårt kör sin vikt/10. Man behöver inte köra särskillt mycket hårdare förrän man får vrida upp betydligt mer än det. En viktig men ofta förbisedd detalj är att bindningens hela DIN-skala spelar roll, inta bara exakt på vilket värde den står. Detta beror på saker som har med fjädrar, fjäderkonstanter, förspänning (Hooks lag mm) att göra. Kort sagt, en 6-14 bindning uppför sig i praktiken hårdare än en 4-10 även om båda står på 9. Själv är jag absolut inte någon åkare som "kör på våld" och är rätt lätt (66 kg, men med hyfsad benstyrka). Ändå brukar jag få ha bindningarna på minst 10 och då gäller det försiktig piståkning på smala skidor. När jag laddar på lite, har bredare skidor, åker på ojämnare underlag eller kör där en tappad skida är mer kritiskt så vrider jag upp mot ca 14. De senaste åren har jag blandat kört på bindningar med skalor 4-12, 6-14, 8-18, 8-16 och 12-24. De tre senare är alla någon typ av tävlingsbindningar. Jag sitter MYCKET bättre i de med hårdare fjäder och kan faktiskt köra dessa ställda ett snäpp mjukare ungefär. När det gäller risken för skador handlar de mer om hur du åker. Mer exakt, så länge du åker aktivt och "på helspänn" så ökar du inte skaderisken signifikant genom att köra bindninganr lite hårdare. Att däremot åka och fisåka med bindningarna på 14 är inte bra. Ett tumregel jag har hittat på är att du (under aktiv åkning) kan köra bindningarna ungefär på en tiondel av det du tar i knäböj. Jag tror det sägar mer än kroppsvikten. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningsinställning
Tillbaka
Topp