Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningsinställning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 44865" data-attributes="member: 12483"><p>Håller med föregående talare. Har tidigare svarat på ett antal liknande frågor på FR tidigare, och jag har mina skäl.</p><p></p><p>Helt rätt HitMe, Bättre att ligga på en förhållandevis låg inställning på en 9-16 bindning än hög inställning på ex vis en 6-12 bindning.</p><p></p><p>För att undrstryka detta ger jag följande exempel. </p><p></p><p>På ett par storslalomlagg jag hade en period satt ett par 6-14 bindningar. Jag väger ca 95 kg, åker nästan altid pist. Jag upptäckte att jag behövde ha dom på ca 12 för att inte kliva ur.</p><p></p><p>På mina friåkningsskidor har jag ett par racingbindningar 9-16, ställda på 10,5 (faktiskt), och hur jag än beter mig har jag aldrig lyckats kliva ur dom, medan dom löser ut när dom ska.</p><p></p><p>Nu kan det skilja mellan olika fabrikat och konstruktioner också. Min polares Atomicbindningar t ex, klev jag ur ständigt med samma inställning som mina egna.</p><p></p><p>Det skiljer också i åkstil och var man åker. Friåkning i pist skiljer sig från banåkning pist, som siljer sig från jibbing, som skiljer sig från terrängåkning osv osv... </p><p></p><p>MEN...</p><p>Fråga expertisen, dvs en välrennomerad butik eller skidverkstad. Be dom visa hur man ställer in förspänning, höjdjustering m m. Kan dom inte det, be om en manual (finns för alla bindningar).</p><p></p><p>Gör små förändringar i inställningen och prova. Chansa inte och skruva upp i övermod eller ilska (bindningsjävel!).</p><p></p><p>Jag antar att du gillar dina knän lika mycket som jag gillar mina egna. Underbensbrott läker oftast ihop prydligt och fint medan förstörda knä kan ge men för livet...som förhoppningsvis blir långt. </p><p></p><p>Eder förnumstige</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 44865, member: 12483"] Håller med föregående talare. Har tidigare svarat på ett antal liknande frågor på FR tidigare, och jag har mina skäl. Helt rätt HitMe, Bättre att ligga på en förhållandevis låg inställning på en 9-16 bindning än hög inställning på ex vis en 6-12 bindning. För att undrstryka detta ger jag följande exempel. På ett par storslalomlagg jag hade en period satt ett par 6-14 bindningar. Jag väger ca 95 kg, åker nästan altid pist. Jag upptäckte att jag behövde ha dom på ca 12 för att inte kliva ur. På mina friåkningsskidor har jag ett par racingbindningar 9-16, ställda på 10,5 (faktiskt), och hur jag än beter mig har jag aldrig lyckats kliva ur dom, medan dom löser ut när dom ska. Nu kan det skilja mellan olika fabrikat och konstruktioner också. Min polares Atomicbindningar t ex, klev jag ur ständigt med samma inställning som mina egna. Det skiljer också i åkstil och var man åker. Friåkning i pist skiljer sig från banåkning pist, som siljer sig från jibbing, som skiljer sig från terrängåkning osv osv... MEN... Fråga expertisen, dvs en välrennomerad butik eller skidverkstad. Be dom visa hur man ställer in förspänning, höjdjustering m m. Kan dom inte det, be om en manual (finns för alla bindningar). Gör små förändringar i inställningen och prova. Chansa inte och skruva upp i övermod eller ilska (bindningsjävel!). Jag antar att du gillar dina knän lika mycket som jag gillar mina egna. Underbensbrott läker oftast ihop prydligt och fint medan förstörda knä kan ge men för livet...som förhoppningsvis blir långt. Eder förnumstige Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindningsinställning
Tillbaka
Topp