Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningsinställningar vid olika pjäx-storlekar ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ChristofferP" data-source="post: 495578" data-attributes="member: 89898"><p>Ok, tompan lille, intressant att du tycker det är elakt att köpa utrustning att ge bort åt folk. Det kanske du möjligen du tycker men alla har inte samma prefererenser. </p><p>Om man inte vill betala massa pengar på skidåkning men ändå vill testa på det, så tycker jag definitivt inte att det är konstigt att börja med enklare prylar.</p><p>När jag var yngre åkte jag själv på prylar som andra haft innan, inte gnällde jag alltför mycket på det. Det beror ju på, vilket också tidigare påpekats ovan, vilken ambitionsnivå man har. </p><p></p><p>I vårt fall känner jag personligen att det vore kul att kunna ta bilen till anläggningen (Romme) till helgen någon gång då och då, när vädret och känslan är den rätta. Kan förhoppningsvis bli under 4-6 tillfällen per år, samt kanske någon längre vistelse/weekend i Sälen. Hursomhelst så har jag inte svårt att se fördelarna med att hyra men rent ekonomiskt vore det mer fördelaktigt med något enklare att börja med.</p><p></p><p>Det man skall ha klart för sig vid det val som jag nu står inför är att det nuvarande alternativet är ett par inlånade Head Supra i längden 170cm, som är så pass gamla att de inte är carving. Hon har lånat dessa och körde även på dem under fjolåret då hon på under tre dagar för första gången i sitt liv testade på att åka skidor (och de kändes ju inte optimala på något sätt - kan tänka mig att ni tycker det är helt horribelt men så var det -inte direkt att ha de mest utmärkta förutsättningarna för att lyckas väl). Därför vill jag att hon skall kunna ha några skidor som passar hennes kroppsstorlek bättre och utan att hon skall behöva lägga ut en massa stålar på det till att börja med. För det är hon inte så sugen på att göra som ni kanske förstår, vilken jag har all respekt för. </p><p></p><p>Däremot om hon kommer igång med åkningen denna säsong, så kan man ju absolut satsa på bättre och mer kostsamma prylar framledes. Det primära målet nu är hursomhelst att kunna ta sig ner för backarna i hyfsat fart och att klara svänga osv. Det fixade hon till slut rätt så bra förra året, även om det var lite knackigt i de röda backarna som vi hann avancera till.</p><p></p><p>Angående de Dynastar 64 (150cm) carvingskidor jag nämnde ovan, så måste de väl iaf vara betydligt mer lämpade än de gamla 170cm långa headskidorna?</p><p>Borde ju vara så tycker man. Bästa kanske vore att ha lite is i magen och avvakta dock. Tanken är ju emellertid att det skall vara en julklapp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ChristofferP, post: 495578, member: 89898"] Ok, tompan lille, intressant att du tycker det är elakt att köpa utrustning att ge bort åt folk. Det kanske du möjligen du tycker men alla har inte samma prefererenser. Om man inte vill betala massa pengar på skidåkning men ändå vill testa på det, så tycker jag definitivt inte att det är konstigt att börja med enklare prylar. När jag var yngre åkte jag själv på prylar som andra haft innan, inte gnällde jag alltför mycket på det. Det beror ju på, vilket också tidigare påpekats ovan, vilken ambitionsnivå man har. I vårt fall känner jag personligen att det vore kul att kunna ta bilen till anläggningen (Romme) till helgen någon gång då och då, när vädret och känslan är den rätta. Kan förhoppningsvis bli under 4-6 tillfällen per år, samt kanske någon längre vistelse/weekend i Sälen. Hursomhelst så har jag inte svårt att se fördelarna med att hyra men rent ekonomiskt vore det mer fördelaktigt med något enklare att börja med. Det man skall ha klart för sig vid det val som jag nu står inför är att det nuvarande alternativet är ett par inlånade Head Supra i längden 170cm, som är så pass gamla att de inte är carving. Hon har lånat dessa och körde även på dem under fjolåret då hon på under tre dagar för första gången i sitt liv testade på att åka skidor (och de kändes ju inte optimala på något sätt - kan tänka mig att ni tycker det är helt horribelt men så var det -inte direkt att ha de mest utmärkta förutsättningarna för att lyckas väl). Därför vill jag att hon skall kunna ha några skidor som passar hennes kroppsstorlek bättre och utan att hon skall behöva lägga ut en massa stålar på det till att börja med. För det är hon inte så sugen på att göra som ni kanske förstår, vilken jag har all respekt för. Däremot om hon kommer igång med åkningen denna säsong, så kan man ju absolut satsa på bättre och mer kostsamma prylar framledes. Det primära målet nu är hursomhelst att kunna ta sig ner för backarna i hyfsat fart och att klara svänga osv. Det fixade hon till slut rätt så bra förra året, även om det var lite knackigt i de röda backarna som vi hann avancera till. Angående de Dynastar 64 (150cm) carvingskidor jag nämnde ovan, så måste de väl iaf vara betydligt mer lämpade än de gamla 170cm långa headskidorna? Borde ju vara så tycker man. Bästa kanske vore att ha lite is i magen och avvakta dock. Tanken är ju emellertid att det skall vara en julklapp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningsinställningar vid olika pjäx-storlekar ?
Tillbaka
Topp