Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningsmontering. Lita på att det blir rätt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 250293" data-attributes="member: 12152"><p>Ärligt talat... Att lämna in ett par sådana skidor på en vanlig sportaffär är som att hoppa ut för Eifeltornet och hoppas på att man landar på något mjukt.</p><p></p><p>Sannolikheten för att det ska bli rätt på en sådan skida om du lämnar in den till en dussin-stadium/intersport/teamsportia är minimal. Det är helt sjukt vad det görs fel på monteringar när det är lite specialuppgifter. Jag har ingen exakt statistik, men utan att överdriva det minsta kan jag säga att i min kompiskrets står felmonteringar för minst 80%. Och då tror jag faktiskt att jag är väl snäll i siffrorna. Man kan räkna de gånger det har blivit rätt på den ena handens fingrar. Personligen står jag inte för någon smickrande statistik. Jag har kanske haft 30 par skidor de senaste sju-åtta åren och faktum är att jag bara en enda gång i mitt prylstinna skidåkarliv har fått en montering korrekt utförd i butik och då var det på ett par skidor ur standardsortimentet. Så fort det är ett par skidor som inte är tagna direkt ur deras egen hylla, vilket är fallet nästan jämnt, är det i princip garanti för att det blir fel på något sätt. Varianterna är många:</p><p></p><p>Mallen passar inte så breda skidor, så det borras på frihand, det borras för grunt så att det blir bulor på undersidan, bindningen rippar ur efter fem dagar för att montören missade och borrade dubbelt i den ena skidan, fel borrdiameter, sönderdragna gängor, bulor i belaget pga att bottenplattan glömdes på bordet bredvid skidorna, glömda skruvar, ej nedskruvade skruvar, extra opluggade hål under bindningen, snett som fan utan anledning osv, osv, osv. Jag har nog "testat" det mesta i felmonteringsväg.</p><p></p><p>Rätt blir det ytterst sällan. Jag har tröttnat på strulet och gör numera nästan all montering själv med en egen mall. Då får man det som man vill och det har hittills aldrig blivit fel. Lämnar du in till butik är det bara en sak som gäller: STÅ BREDVID NÄR DOM BORRAR och kolla noga varje rörelse. Låt inte heller butiken skruva dit bindningen, utan kontrollera själv hålen och skruva dit själv. Det händer ofta att det är något fel på hålen (två-tre gånger de senaste två säsongerna i vårt gäng) och att man har räddat en skida bara för att man har stått bredvid och kontrollerat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 250293, member: 12152"] Ärligt talat... Att lämna in ett par sådana skidor på en vanlig sportaffär är som att hoppa ut för Eifeltornet och hoppas på att man landar på något mjukt. Sannolikheten för att det ska bli rätt på en sådan skida om du lämnar in den till en dussin-stadium/intersport/teamsportia är minimal. Det är helt sjukt vad det görs fel på monteringar när det är lite specialuppgifter. Jag har ingen exakt statistik, men utan att överdriva det minsta kan jag säga att i min kompiskrets står felmonteringar för minst 80%. Och då tror jag faktiskt att jag är väl snäll i siffrorna. Man kan räkna de gånger det har blivit rätt på den ena handens fingrar. Personligen står jag inte för någon smickrande statistik. Jag har kanske haft 30 par skidor de senaste sju-åtta åren och faktum är att jag bara en enda gång i mitt prylstinna skidåkarliv har fått en montering korrekt utförd i butik och då var det på ett par skidor ur standardsortimentet. Så fort det är ett par skidor som inte är tagna direkt ur deras egen hylla, vilket är fallet nästan jämnt, är det i princip garanti för att det blir fel på något sätt. Varianterna är många: Mallen passar inte så breda skidor, så det borras på frihand, det borras för grunt så att det blir bulor på undersidan, bindningen rippar ur efter fem dagar för att montören missade och borrade dubbelt i den ena skidan, fel borrdiameter, sönderdragna gängor, bulor i belaget pga att bottenplattan glömdes på bordet bredvid skidorna, glömda skruvar, ej nedskruvade skruvar, extra opluggade hål under bindningen, snett som fan utan anledning osv, osv, osv. Jag har nog "testat" det mesta i felmonteringsväg. Rätt blir det ytterst sällan. Jag har tröttnat på strulet och gör numera nästan all montering själv med en egen mall. Då får man det som man vill och det har hittills aldrig blivit fel. Lämnar du in till butik är det bara en sak som gäller: STÅ BREDVID NÄR DOM BORRAR och kolla noga varje rörelse. Låt inte heller butiken skruva dit bindningen, utan kontrollera själv hålen och skruva dit själv. Det händer ofta att det är något fel på hålen (två-tre gånger de senaste två säsongerna i vårt gäng) och att man har räddat en skida bara för att man har stått bredvid och kontrollerat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindningsmontering. Lita på att det blir rätt?
Tillbaka
Topp