Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Black Friday, White Friday & Green Friday? BS eller bra?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mizze" data-source="post: 1139897" data-attributes="member: 156771"><p>Absolut. Jag vet flera familjer där secondhandplagg inte är ett aktivt miljörelaterat val, utan enda alternativet på grund av ekonomiska förutsättningar. Även skidor, pjuck och övrig utrustning faller in i samma kategori. Problemet med svartfredagen är att den generella resursförbrukningen ökar i onödan när det impuls-shoppas saker en egentligen inte behöver. Köper en det en faktiskt ska ha, och hade köpt ändå, blir problemet fortfarande resursförbrukning, men med mindre klassprägel och åtminstone lite mindre onödig resursförbrukning. (Sedan kan en såklart ställa sig den större frågan om vi kan rättfärdiga den miljöpåverkan skidåkning medför, men det betraktar jag som en diskussion som möjligen ska försiggå i en egen tråd). Själv tillhör jag någon sorts mellanting mätt i köpkraft- eftersom jag tyvärr fastnat för en viss typ av material på kläder och vissa typer av skidor, goggles och så vidare, är den svarta fredagen välkommen. Nu tillhör jag kategorin som vet vad jag ska ha och nördat ner mig i respektive varas prisutveckling sedan generellt minst sex månader tillbaka i tiden samt använder prisjämförelseverktyg in absurdum, så det där med smyghöjningar av priset brukar inte bekomma mig, mer än att jag permanent bojkottar butiker som gör så. </p><p></p><p>Samtidigt behöver vi förändra vårt konsumtionsmönster om vi vill fortsätta åka skidor på snö. Själv tänker jag att om fler i och med svartfredag har råd att handla miljösmarta produkter (som vanligen är dyrare än dito planetdödaralternativ) i större utsträckning så kan jag leva med shoppingdagen. Fast då krävs det att fler väljer miljövänliga produkter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mizze, post: 1139897, member: 156771"] Absolut. Jag vet flera familjer där secondhandplagg inte är ett aktivt miljörelaterat val, utan enda alternativet på grund av ekonomiska förutsättningar. Även skidor, pjuck och övrig utrustning faller in i samma kategori. Problemet med svartfredagen är att den generella resursförbrukningen ökar i onödan när det impuls-shoppas saker en egentligen inte behöver. Köper en det en faktiskt ska ha, och hade köpt ändå, blir problemet fortfarande resursförbrukning, men med mindre klassprägel och åtminstone lite mindre onödig resursförbrukning. (Sedan kan en såklart ställa sig den större frågan om vi kan rättfärdiga den miljöpåverkan skidåkning medför, men det betraktar jag som en diskussion som möjligen ska försiggå i en egen tråd). Själv tillhör jag någon sorts mellanting mätt i köpkraft- eftersom jag tyvärr fastnat för en viss typ av material på kläder och vissa typer av skidor, goggles och så vidare, är den svarta fredagen välkommen. Nu tillhör jag kategorin som vet vad jag ska ha och nördat ner mig i respektive varas prisutveckling sedan generellt minst sex månader tillbaka i tiden samt använder prisjämförelseverktyg in absurdum, så det där med smyghöjningar av priset brukar inte bekomma mig, mer än att jag permanent bojkottar butiker som gör så. Samtidigt behöver vi förändra vårt konsumtionsmönster om vi vill fortsätta åka skidor på snö. Själv tänker jag att om fler i och med svartfredag har råd att handla miljösmarta produkter (som vanligen är dyrare än dito planetdödaralternativ) i större utsträckning så kan jag leva med shoppingdagen. Fast då krävs det att fler väljer miljövänliga produkter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Black Friday, White Friday & Green Friday? BS eller bra?
Tillbaka
Topp