Boende i Åre

Grana

Ny medlem
Boende i Åre
Hejsan. Har sökt jobb i Åre i vinter och jag tänkte bara höra mig för lite om det är lätt att hitta säsongsboende i Åre? Någon med tidigare erfarenheter kanske?

Boende i Åre
Jag har bara ett tips... Säsonga INTE i åre!
jag gjorde det denna vinter och det var inte särskilt bra.
Kan iofs bero mycket på att vädret sög, men jag tycker nog ändå inte det finns tillräckligt mycket möjligheter i form av åkning för en hel säsong.

Annars vad gäller boende är det svårt att hitta nåt om du inte skaffar ett jobb där du får boende genom jobbet (tex skistar). Jag hade tur och kunde bo hos några polare. Om du fixat boende är ett bra jobb www.marknadsfakta.se. Arbetstider 16.30-21.00 :)

//Full Fredrik

Boende i Åre
Varför räcker inte Åre till då? Vad jämför du med? För att jobba i Alperna måste man ju kunna tyska, franska eller italienska. Jobba i USA är ju näst intill omöjligt att få tillstånd för så vad menar du egentligen?

Boende i Åre
Jag tror att jag mest hade otur genom att pricka in en säsong i Åre med de sämsta snöförhållanden på evigheter.
Så länge det snöar är det bara bra, finns en hel del bra åk, men det är ju inte så kul att sitta fast i Åre, när det regnar och är plusgrader mitt i vintern!

Om jag säger såhär: Jag ångrar inte att jag spenderade en säsong i Åre, på samma sätt som man nästan aldring ångrar det man gjort, utan det man aldrig gjorde, om du förstår vad jag menar. Däremot skulle jag aldrig få för mig att säsonga där igen, med tanke på att man kan ju faktiskt åka till bättre ställen, so why settle with less?

Enligt många så kan man visst få jobb i alperna utan att kunna språket, som tex diskare?

Hoppas detta var svar nog på din fråga!

//nykter Fredrik

Boende i Åre
Nu har jag ingen egen erfarenhet av en säsong i Alperna men de man talar med när man varit på plats så verkar förutsättningarna helt ok att få jobb om man behärskar iaf engelska.
Se tex i Chamonix, finns en hel del jobb där du endast behöver snacka svenska.
För övrigt så tycker jag Åre är helt ok men inte längre än 10 dagar.
Fast det är klart, det finns massa andra saker än skidåkning i Åre vilket kan vara till fördel när vädret inte är det.

Boende i Åre
Ja man kan ju alltid åka inlines eller skateboard om man bemästrar konsten.
Eller så blir man tillräckligt uttråkad att man åker x antal mil för att titta på ett vattenfall ;)

Boende i Åre
Klart att alporter har större variation och bättre åkning än Åre, men Åre håller helt klart för en säsongs åkning om man lär sig hitta överallt.

Boende i Åre
Det kan vara riktigt risigt väder i Alperna också. Men det är klart att offpisten där tröttnar man inte på i första taget.

Ok, "jobba" som diskare och städare kan fungera utan att kunna språket. Men då väger det emot att jobba där istället.. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp