Boende och jobb på plats innan säsongen i Chamonix

• Trådstartare Trådstartare Dot
  • Start datum Start datum

Dot

Ny medlem
Hejsan gott folk!
Behöver lite råd från er rutinerade säsongare som har lite mer koll på de utländska fjällen...
Det är nämligen så att jag ska göra min första säsong tillsammans med några kompisar.. Stället vi siktat in oss på är Chamonix! De senaste månaderna har jag tillbringat för fullt med att leta boende.. googlat.. ringt.. mejlat m.m. och jag har faktiskt hittat en del som verkar passa. Men ändå så känns utbudet på just säsongsboende relativt litet.. i alla fall enligt det man hittat på nätet..
Så jag tänkte varför inte åka ner dit innan säsongen startat och fixa allt på plats.. Jag har hittat billiga flygbiljetter tur/retur den 9 - 11 November och jag skulle vilja veta om det är värt att görea denna lilla förhandsrutt? Jag menar att man kommer ner dit och tillbringar en hel dag åt att gå runt och kolla på olika boenden samt ev. jobb osv. eller är endast en dag för kort tid för att kunna hitta något?

Som det ser ut nu så har jag ett boende på g som verkar vara helt ok till ett hyfsat pris. Boendet är på 28 kvadrat för 4 personer och kostar 18000 SEK per person. Då står jag alltså mellan två olika val... antingen så kör jag blint på denna lägenhet och hoppas på att allt blir frid och fröjd eller så åker jag ner den 9 nov och förhoppningsvis så hittar jag något bättre, billigare, man kanske kan pruta lite osv.
Är den 9 Nov alldeles för sent för att det ska finnas gott om boenden att välja mellan? För redan nu märker jag att många boenden redan är upptagna och det är ju ändå tre veckor kvar tills jag kan åka ner dit i så fall. Vore ju ganska surt om man gav upp lägenheten man har på g just nu, åker ner dit och upptäcker att det knappt finns några säsongsboenden kvar.. eller tex att boendet man kan boka här och nu är "way much better" och att man har gjort denna lilla resa helt i onödan.

Vad tror ni? Någon som kanske gjort på detta viset och kan dela med sig av sin erfarenhet? Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig!

//Dot

Att åka ner så tidigt i november för att hitta boende fungerar nog rätt bra, men nu för tiden så kan du lika gärna lösa detta via nätet. Om det handlar om lägenheter i Chamonix Sud så spelar det ingen större roll om du är på plats eller inte, de ser lika dana ut allihop, i princip.
För att hitta jobb, så är det alldeles för tidigt. Ingenting, och då menar jag ingenting är öppet under denna period. Alla barer, restauranger och butiker håller lågsäsongs stängt. Så du kommer inte att träffa någon som kan utlova ett jobb. Dessutom, när allt börjar komma igång i början av december så är det ingen som lovar arbete direkt, utan alla samlar på sig CV:n för att anställa senare. Normalt börjar anställningarna runt jul-nyår. Men med det är det inte sagt att man kan komma ner runt jul och tro att kan få jobb direkt, utan man måste vara på plats fr.o.m början av december för att vara med i matchen och "jobba" av marknaden. Söka och åter söka. På ett vanligt glasplockarjobb på en av de mer populära barerna kommer det in 400-500 sökande i början av varje vinter, så det gäller att vara envis. Lycka till, vi ses....

Johan

Tillbaka
Topp