Böja till ski-stoppers

idiotresor

Medlem
Böja till ski-stoppers
Hej,
jag sàg att det var en annan tràd där en kille hade för smala skistoppers, mitt problem är tvärtom, mina är för breda.
Har ett par Tyrolia d10+ monterade pà ett par monster 85. Vad jag har förstàtt sà har Tyrolia bara tvà storlekar pà sina stoppers, en väldigt smal för race skidor och sà den som jag har som säkerligen är perfekt för en 105 midja.
Sàg en Mad Trix med samma bidning monterad i Andermatt för nàgon vecka sedan och där var stoppern tillbockad sà att den satt perfekt.

Sà fràgan är om man skall böja till stoppern finns det nàgot expert tipps, typ värm med gasolen sà att den glöder, böj till och sà ner i kallt vatten utan att plasten smälter???

/Bosse

Böja till ski-stoppers
Jag har exakt samma problem som du! De "orginalmonterade" skidstopparna var för smala och måste böjas ut vilket gav ett "spretigt" intryck och lite extra motstånd med skidorna på kant. Jag fick dessa utbytta till ett par riktigt monstruöst breda stoppers som spretar ännu värre... Men jag ska göra ett försök att böja till dem när inspirationen faller på.

Jag tror inte man ska försöka sig på någon mer avancerad metod än att helt enkelt böja till dem i rumstemperatur. Frågan är bara var böjen ska appliceras och i vilken vinkel för optimalt resultat.

Böj du först så avvaktar jag ditt resultat ... ;-)

MVH/MM

Böja till ski-stoppers
Pillade lite med laggen igàr kväll.
Tyvärr fäster Tyrolia sin stopper med samma skruvar som hàller hàller fast bindningen i skidan sà det tar emot att plocka bort stoppern för att bocka till den. Försökte knäcka till den pà plats med de verktyg jag hade hemma men... det blir en tur till järnaffären för häftigare prylar ikväll.

Tycker dock det är pinsamt att en 2000+ bindning inte skall kunna ha väl fungerande stoppers.

/B

Tillbaka
Topp