Böjning av skistopper - P18

Nojlas

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat ett par P18 Wide och ska snart smacka på dem på mina nya fetingar.
Bromsen på P18 wide mäter 109mm och mina plank mäter 120mm i midjan, så min fråga är hur jag lättast och säkrast böjer till bromsen till skidorna. Mitt sunda förnuft säger att jag bör montera av stoppern, sätta den i skruvstädet och böja med hjälp av lite värme och en hävstång, men jag har fått tips om att inte göra detta och istället montera på bindningen först och sedan börja böja fanskapet.

Så ni som har monterat P18 / P18 Wide på fetingar, hur gjorde ni?
Alla tips och idéer mottages tacksamt.

Prata med Hasse. Han är expert på det där. Har hört att det ska va nästan omöjligt att få tag på nya skistoppers till p18 så var försiktig så du inte knäcker dom.

Det är klart meckigt att plocka loss bromsarmarna på Looks roterande bindningar. Det finns ett bra inlägg på Teton med bilder och en tydlig beskrivning hur man gör. Jag återkommer med länk.

Jag hittar inte tråden tyvärr på direkten. Sök runt lite i TechTalken så hittar du den nog snart.

Ha, han före Mno =)

Jag har själv bockat om mina stopprar på FKS 155, det är lite trixigt och jag vet att det finns två sätt att gå tillväga på. Montera på bindningen och kallbocka dem efteråt eller montera isär helvetet, i med dem i skruvstäd fram med gasolbrännan och använd ett bra bocknings verktyg! Själv så har jag provat lite olika saker men den som funkade var den sistnämnda, här är en bra beskrivning http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=24647 , när jag försökte kallbocka så knäckte jag ena stoppern vilket var sådär kul. Som tur var hittade jag ett par gamla jevvla lookbindningar på vinden och knyckte den stoppern, passade som en smäck trots att det säker skiljde 10-12 år mellan bindningarna =)

När du går loss och värmer kraftigt, det ska bli rödglödgat, så böj sakta iaf och se till att ha något som leder bort värmen innan div. plastdetaljer tex. en blöttrasa. Tyvärr så förlorar man en del i hållfasthet i metallen när man värmer den, man härdar ur stålet. Tror visserligen att man försvagar stålet genom att kallbocka det också, varsågod och välj =)

Inte värma när man böjer stoppers... Finns stor risk att de går av senare då. Har kallböjt mina precis nu på för middagen till 135 mm. Och absolut inte plocka bort dom. Är sjukt jobbigt att få dit dom igen så...

Noljas jag fixar det åt dig när du kommer ner.

//H

Hasse sa:
Inte värma när man böjer stoppers... Finns stor risk att de går av senare då. Har kallböjt mina precis nu på för middagen till 135 mm. Och absolut inte plocka bort dom. Är sjukt jobbigt att få dit dom igen så...

//H
Är det verkligen så att det är större risk att dom går av om man varm böjer än kallböjjer?? Jag har ingen erfarenhet av ski-stoppers, men andra saker man kallböjjer brukar ju bli väldigt spröda (Tänk ståltråd som vickas fram och tillbaka) medans om man varmböjjer sakerna brukar det i alla fall bli lite bättre resultat.

Senast ändrad:
Nej inte vet jag. Jag jobbar bara med detta i en skidverkstad så....

//H

Hasse sa:
Nej inte vet jag. Jag jobbar bara med detta i en skidverkstad så....

//H
Jo, jag är fullt medveten om att du jobbar med det. Det var därför jag ställde följdfrågan då jag vet att du brukar ha bra svar på saker och ting och jag tyckte att det verkade intressant och ville veta lite mer då jag själv skulle tänkt precis tvärtom och då förmodligen sabbat mina grejjer.

Senast ändrad:
perbac, jag tror de håller om man inte vickar dem fram och tillbaka... Ståltråden håller ju fortfarande efter en böj? ;-) Vicka inte och snurra inte era skistoppers så håller de nog...

Det verkar som att problemet är löst för lille Niklas, Hasse fixar som vanligt! Vi har väldigt service-mindade moderatorer måste jag säga.

Vi provade en del olika varianter i vintras och kom fram till att det går fortast, är lättast, och blir bäst med kallböjning. dannediehard har nog samma erfarenhet tror jag. Vi varmböjde en i vintras här nere och den gick sönder efter 2 veckor. Mina jag böjde i gränsen är det inga problem alls med. Och det krävs två böjningar på olika ställen så är det klart. Så du påfrestar ju inte samma ställe mer än en gång.

//H

Edit: Är jag alltid Carled. Kommer ett mail till dig imorgon...

Noljas: Har du fått skidorna än ;)

Senast ändrad:
Ok, då tackar jag för det svaret det var lite mer det jag var ute efter =)

Man försöker ju snappa upp så mycket tipps och trix som möjligt för en dag står man ju där själv och ska modda något....

Leder sa:
Som tur var hittade jag ett par gamla jevvla lookbindningar på vinden och knyckte den stoppern, passade som en smäck trots att det säker skiljde 10-12 år mellan bindningarna
hmm, låter intressant. Gamla lookbindningar sökes!
Värmde oxå, med avbrytna stoppers som resultat. Tror helt klart på den kalla varianten.

Hm... där ser man, de kan med andra ord gå av både med och utan värme. Jag har fortfarande en gammal stopper till lookbindningen JanneMann, ska se om jag kan komma ihåg att plocka av den jul så kanske jag kan lösa ditt problem.

/Leder

Jag böjde kallt. Det funkar bra. Första bindningen monterade jag isär stoppern och det blev ett elände att få tillbaka fjädern på plats. Andra stoppern tog jag aldrig loss ur bindningen utan klämde i skruvstycket och bände och bröt med ett lyckat resultat.

Hasse fixar... perfekt!
Jo varmbockat stål bör inte ha samma hållfasthet som kallbockat stål eftersom värme alltid försämrar hållfastheten på metaller...

Carled: Liten?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp