Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Boot center på Big Daddy?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 98930" data-attributes="member: 13245"><p>Lägg skidan på ett plant underlag, typ ett parkettgolv som du inte är alltför rädd om -> be någon ställa sig mitt på skidan -> markera var skidans stålkant lämnar golvet fram och bak -> sätt ut en markering på skidan mitt emellan de två föregående markeringarna. Detta kallar vi glidytans mitt.</p><p></p><p>En rätt vanlig tumregel för montering av skidor (för (framlänges) åkning, inte för snurrar och hopp) är att man sätter mitten på "fotens tramppdyna bakom stortån" (dvs vid kulan i ledan bakom stortån) mitt över glidytans mitt. För att göra detta får du lura dig fram till var din "kula" sitter i pjäxan. Sedan kan du relatera var pjäxan hamnar med denna metod till fabrikantens placering. Rent spontant låter det som fabrikantens markering är rätt mycket anpassad för baklängesåkning mm. Med tanke på just dylika aktiviteter finns liksom inte längre några givna regler för montering (likt tumregeln ovan). Man kan flytta fram jättemycket eller flytta bak en del (för powåkning). Min gissning är att tumregeln ovan ger en hyfsad kompromiss för offpistbruk, med dragning åt bra prestanda för framåtåkning.</p><p></p><p>Det vore intressant att höra hur ovan nämnda monteringsförslag relaterar till fabriken rekomandation.</p><p></p><p>Ett tips är att försöka kolla upp hur åkarna i Atomics team monterar sina lagg, och varför de gör som de gör.</p><p></p><p>Kör du Atomics bindning kan du väl justera placeringen en del, eller?</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 98930, member: 13245"] Lägg skidan på ett plant underlag, typ ett parkettgolv som du inte är alltför rädd om -> be någon ställa sig mitt på skidan -> markera var skidans stålkant lämnar golvet fram och bak -> sätt ut en markering på skidan mitt emellan de två föregående markeringarna. Detta kallar vi glidytans mitt. En rätt vanlig tumregel för montering av skidor (för (framlänges) åkning, inte för snurrar och hopp) är att man sätter mitten på "fotens tramppdyna bakom stortån" (dvs vid kulan i ledan bakom stortån) mitt över glidytans mitt. För att göra detta får du lura dig fram till var din "kula" sitter i pjäxan. Sedan kan du relatera var pjäxan hamnar med denna metod till fabrikantens placering. Rent spontant låter det som fabrikantens markering är rätt mycket anpassad för baklängesåkning mm. Med tanke på just dylika aktiviteter finns liksom inte längre några givna regler för montering (likt tumregeln ovan). Man kan flytta fram jättemycket eller flytta bak en del (för powåkning). Min gissning är att tumregeln ovan ger en hyfsad kompromiss för offpistbruk, med dragning åt bra prestanda för framåtåkning. Det vore intressant att höra hur ovan nämnda monteringsförslag relaterar till fabriken rekomandation. Ett tips är att försöka kolla upp hur åkarna i Atomics team monterar sina lagg, och varför de gör som de gör. Kör du Atomics bindning kan du väl justera placeringen en del, eller? HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Boot center på Big Daddy?
Tillbaka
Topp