Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Boots för de med lite bredare fötter
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="unsuspected" data-source="post: 1095016" data-attributes="member: 140003"><p>En av mina stora hjärtefrågor är just breda boots då jag själv har breda ankformade fötter. Tyvärr är utbudet inte jättestort och få om inga fysiska butiker har just breda boots för att pröva sig. De då många gör fel är att köpa minst 1-2 storlekar för stora som resulterar i att foten inte alls sitter bra och hälen lyfter som gör att fötterna krampar. </p><p>Först och främst mät foten korrekt mot en vägg, både på längden och bredden för exakta mått. </p><p>Använd sen endast storlek angiven i cm eller mondopoint för att få rätt storlek. Normal läst anges som D och E som bredare upptill 6E är det mest vanliga. Finns ännu bredare än så men då är till och med vanliga skor ett helvete att hitta. </p><p>De tillverkare som har breda modeller:</p><p>Salomon har modeller i wide som motsvarar E läst i bredd</p><p>Burton Ruler Wide har EEE läst och är bredast på pappret. Har själv ägt ett par. Rejält breda men packar ut en hel storlek fort och blir ganska mjuka, sen är hälgreppet inte det bästa om som jag har väldigt smala hälar. Går att åtgärda det mesta hos en kunnig bootfiter. </p><p>Adidas har inga modeller listade som breda men har riktigt bred läst. Superstar har jag hört är den bredaste och mjukaste av alla deras modeller och borde motsvara en EE minst om inte ännu bredare. Tyvärr har jag dålig koll på deras mellanmodeller men borde minst vara E-EE. Tactical ADV är dyrare och styvare boot med vanlig snörning och motsvarar EE-EEE. Många som har just breda fötter lovordar den efter ha prövat. Äger den själv och är mycket nöjd. Har haft den 3-4 åkdagar så formar fortfarande sig efter foten. Har valt att inte baka eller formgjutigt sulor för att se hur bootsen formar sig själva. Toppmodellen är Acerra ADV med BOA och lite högre än alla andra boots för ännu mer stabilitet. Har exakt samma läst som föregående boot då jag har ett par helt nya oanvända och jämfört båda. </p><p>K2 ska tydligen ha någon/några modeller som är bredare än vanligt men kan tyvärr inte bekräfta det. </p><p>Mina Burton är tyvärr sålda annars hade ni varit välkomna att pröva då de var 280cm om ni bor i Sthlm. Mina Adidas står också till förfogande men är bara 265cm om det skulle passa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="unsuspected, post: 1095016, member: 140003"] En av mina stora hjärtefrågor är just breda boots då jag själv har breda ankformade fötter. Tyvärr är utbudet inte jättestort och få om inga fysiska butiker har just breda boots för att pröva sig. De då många gör fel är att köpa minst 1-2 storlekar för stora som resulterar i att foten inte alls sitter bra och hälen lyfter som gör att fötterna krampar. Först och främst mät foten korrekt mot en vägg, både på längden och bredden för exakta mått. Använd sen endast storlek angiven i cm eller mondopoint för att få rätt storlek. Normal läst anges som D och E som bredare upptill 6E är det mest vanliga. Finns ännu bredare än så men då är till och med vanliga skor ett helvete att hitta. De tillverkare som har breda modeller: Salomon har modeller i wide som motsvarar E läst i bredd Burton Ruler Wide har EEE läst och är bredast på pappret. Har själv ägt ett par. Rejält breda men packar ut en hel storlek fort och blir ganska mjuka, sen är hälgreppet inte det bästa om som jag har väldigt smala hälar. Går att åtgärda det mesta hos en kunnig bootfiter. Adidas har inga modeller listade som breda men har riktigt bred läst. Superstar har jag hört är den bredaste och mjukaste av alla deras modeller och borde motsvara en EE minst om inte ännu bredare. Tyvärr har jag dålig koll på deras mellanmodeller men borde minst vara E-EE. Tactical ADV är dyrare och styvare boot med vanlig snörning och motsvarar EE-EEE. Många som har just breda fötter lovordar den efter ha prövat. Äger den själv och är mycket nöjd. Har haft den 3-4 åkdagar så formar fortfarande sig efter foten. Har valt att inte baka eller formgjutigt sulor för att se hur bootsen formar sig själva. Toppmodellen är Acerra ADV med BOA och lite högre än alla andra boots för ännu mer stabilitet. Har exakt samma läst som föregående boot då jag har ett par helt nya oanvända och jämfört båda. K2 ska tydligen ha någon/några modeller som är bredare än vanligt men kan tyvärr inte bekräfta det. Mina Burton är tyvärr sålda annars hade ni varit välkomna att pröva då de var 280cm om ni bor i Sthlm. Mina Adidas står också till förfogande men är bara 265cm om det skulle passa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Boots för de med lite bredare fötter
Tillbaka
Topp