Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Borra nya bindnings-hål på snowboard?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 415605" data-attributes="member: 28391"><p>Ok så här går det till. (Jag har gjort detta på 10-15 brädor och det fungerar utmärkt)</p><p></p><p>1. Skaffa nya inserts. Jag använder möbelskruvar i mässing (M6 gänga med insexhål på undersidan) som jag köper billigt på Claes Ohlsson.</p><p></p><p>2. Skaffa ett bra Epoxylim. Jag använder Araldit Standard som har 24 timmars härdtid. Lång härdtid är ett måste för att det ska hålla bra.</p><p></p><p>3. Skaffa verktyg. En bra borrmaskin. Ett tunt borrstål, 3-4 mm, ett borrstål med samma diameter som "skaften" på dina inserts, i mitt fall 10 mm, och en cylinderborr med samma diameter som "huvudet" (den bredare änden) på insertsen, 15 mm.</p><p></p><p>4. Börja med att mäta ut exakt var insertsen ska sitta och gör ordentliga märken med till exempel spik eller don.</p><p></p><p>5. Borra hål uppifrån med den smala borren. Var noga med att hålen blir så rätvinkliga som möjligt så att insertsen inte blir sneda.</p><p></p><p>6. Använd cylinderborren underifrån för att försänka huvudet ner i belaget. Gör försänkningen så "grund" som möjligt utan att huvudet för den skull sticker upp över "ytan" på belaget. Försänk lite i taget och stick ner huvudet då och då så att du inte försänker för mycket.</p><p></p><p>7. Nu är det dags att borra de grova hålen. Gör det från brädans översida med hög hastighet på borren. Borra hålen lugnt och försiktigt utan att trycka för mycket så att de blir jämna och fina.</p><p></p><p>8. Blanda epoxy och lägg rikligt med lim i hålet och smeta även på insertsen innan du trycker in dem i hålen. Det kan behövas en hammare för att få dem ordentligt på plats. Snurra sedan runt insertsen i hålet med hjälp av en insexnyckel så att limmet sprids överallt.</p><p></p><p>9. Torka bort överflödigt lim och låt sedan limmet härda ordentligt, gärna i lite högre värme än normal rumstemperatur.</p><p></p><p>10. När limmet är härdat slipar du undersidan där insertsen sitter med sandpapper så att inget överflödigt lim sitter på belaget. Sen vallar du brädan som vanligt.</p><p></p><p>Denna teknik innebär att du får synliga mässingsinsets i ditt belag. Har du gjort det ordentligt kommer det att hålla hur bra som helst och insertsen bromsar ingenting.</p><p></p><p>Lycka till!!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 415605, member: 28391"] Ok så här går det till. (Jag har gjort detta på 10-15 brädor och det fungerar utmärkt) 1. Skaffa nya inserts. Jag använder möbelskruvar i mässing (M6 gänga med insexhål på undersidan) som jag köper billigt på Claes Ohlsson. 2. Skaffa ett bra Epoxylim. Jag använder Araldit Standard som har 24 timmars härdtid. Lång härdtid är ett måste för att det ska hålla bra. 3. Skaffa verktyg. En bra borrmaskin. Ett tunt borrstål, 3-4 mm, ett borrstål med samma diameter som "skaften" på dina inserts, i mitt fall 10 mm, och en cylinderborr med samma diameter som "huvudet" (den bredare änden) på insertsen, 15 mm. 4. Börja med att mäta ut exakt var insertsen ska sitta och gör ordentliga märken med till exempel spik eller don. 5. Borra hål uppifrån med den smala borren. Var noga med att hålen blir så rätvinkliga som möjligt så att insertsen inte blir sneda. 6. Använd cylinderborren underifrån för att försänka huvudet ner i belaget. Gör försänkningen så "grund" som möjligt utan att huvudet för den skull sticker upp över "ytan" på belaget. Försänk lite i taget och stick ner huvudet då och då så att du inte försänker för mycket. 7. Nu är det dags att borra de grova hålen. Gör det från brädans översida med hög hastighet på borren. Borra hålen lugnt och försiktigt utan att trycka för mycket så att de blir jämna och fina. 8. Blanda epoxy och lägg rikligt med lim i hålet och smeta även på insertsen innan du trycker in dem i hålen. Det kan behövas en hammare för att få dem ordentligt på plats. Snurra sedan runt insertsen i hålet med hjälp av en insexnyckel så att limmet sprids överallt. 9. Torka bort överflödigt lim och låt sedan limmet härda ordentligt, gärna i lite högre värme än normal rumstemperatur. 10. När limmet är härdat slipar du undersidan där insertsen sitter med sandpapper så att inget överflödigt lim sitter på belaget. Sen vallar du brädan som vanligt. Denna teknik innebär att du får synliga mässingsinsets i ditt belag. Har du gjort det ordentligt kommer det att hålla hur bra som helst och insertsen bromsar ingenting. Lycka till!! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Borra nya bindnings-hål på snowboard?
Tillbaka
Topp