Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Böter för de som utlöser Laviner!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 619449" data-attributes="member: 74439"><p>Det finns lögn, förbannad lögn och statistik!</p><p>Att resonera som så att böter är fel eftersom Pistörer är korrupta. Med det resonemanget borde vi inte ha andra böter heller, eftersom det finns fler poliser än pistörer och således ett större absolut antal korrupta poliser. Det var ett dåligt och ganska lågt argument.</p><p>Fortfarande vill jag trycka på att ingen här faktiskt har <em>läst</em> lagförslaget.</p><p>Ponera att det är utformat så att skid- och snowboardåkare som ignorerar lavinvarningar, dvs. avspärrningar, och genom ett oförsiktigt beteende startar en lavin som kan utsätta andra för fara kan bötfällas. Ponera sedan att det i lagen skrivs in en paragraf om att seriösa skid- och snowboardåkare som har adekvat utrustning och utbildning anses kapabla att göra egna bedömningar och inte kan dömas till böter om deras agerande inte utsatt andra människor för onödig fara.</p><p>Jämför återigen med rökning, eftersom det redan tagits upp i tråden; Du får med gällande lagstiftning fortsätta att röka även fast du vet att det på sikt är skadligt. Du får däremot inte röka på ett sätt som utsätter andra människor för en ökad risk, dvs inne på restauranger, tågstationer osv.</p><p>Applicera nu detta på offpiståkning; Det är fullt möjligt att en framtida lagstiftning ger dig rätt att åka så mycket puder du vill, oavsett lavinrisken <em>men</em> bara om du inte utsätter någon annan för onödiga risker. Det känns väl ganska rättvist eller hur? Eller anser du att din rätt att åka allt puder du ser överstiger lille Kalles rätt att få åka sina första plogsvängar på pisten utan att begravas av en lavin?</p><p>Tyvärr ser man i dagens Sverige allt oftare en "JAG MIG MITT!" attityd, där respekten och ansvaret gentemot sin medmänniska är helt irrelevant.</p><p></p><p>Vi har väl alla upplevt att en vilsen och förvirrad sextonåring följt efter våra spår på avstånd, och betett sig på ett sätt som utgjort en direkt risk för oss. Hade denne pojkvasker riskerat dryga böter hade han kanske inte följt efter, och vi hade fått njuta av vår skidåkning på ett säkert sätt, utan att riskera böter. Känns inte ett sådant scenario hyfsat bra?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 619449, member: 74439"] Det finns lögn, förbannad lögn och statistik! Att resonera som så att böter är fel eftersom Pistörer är korrupta. Med det resonemanget borde vi inte ha andra böter heller, eftersom det finns fler poliser än pistörer och således ett större absolut antal korrupta poliser. Det var ett dåligt och ganska lågt argument. Fortfarande vill jag trycka på att ingen här faktiskt har [i]läst[/i] lagförslaget. Ponera att det är utformat så att skid- och snowboardåkare som ignorerar lavinvarningar, dvs. avspärrningar, och genom ett oförsiktigt beteende startar en lavin som kan utsätta andra för fara kan bötfällas. Ponera sedan att det i lagen skrivs in en paragraf om att seriösa skid- och snowboardåkare som har adekvat utrustning och utbildning anses kapabla att göra egna bedömningar och inte kan dömas till böter om deras agerande inte utsatt andra människor för onödig fara. Jämför återigen med rökning, eftersom det redan tagits upp i tråden; Du får med gällande lagstiftning fortsätta att röka även fast du vet att det på sikt är skadligt. Du får däremot inte röka på ett sätt som utsätter andra människor för en ökad risk, dvs inne på restauranger, tågstationer osv. Applicera nu detta på offpiståkning; Det är fullt möjligt att en framtida lagstiftning ger dig rätt att åka så mycket puder du vill, oavsett lavinrisken [i]men[/i] bara om du inte utsätter någon annan för onödiga risker. Det känns väl ganska rättvist eller hur? Eller anser du att din rätt att åka allt puder du ser överstiger lille Kalles rätt att få åka sina första plogsvängar på pisten utan att begravas av en lavin? Tyvärr ser man i dagens Sverige allt oftare en "JAG MIG MITT!" attityd, där respekten och ansvaret gentemot sin medmänniska är helt irrelevant. Vi har väl alla upplevt att en vilsen och förvirrad sextonåring följt efter våra spår på avstånd, och betett sig på ett sätt som utgjort en direkt risk för oss. Hade denne pojkvasker riskerat dryga böter hade han kanske inte följt efter, och vi hade fått njuta av vår skidåkning på ett säkert sätt, utan att riskera böter. Känns inte ett sådant scenario hyfsat bra? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Böter för de som utlöser Laviner!?
Tillbaka
Topp