Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Böter för de som utlöser Laviner!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 619490" data-attributes="member: 74439"><p>Visst finns det säkert de som kan komma att missbruka en eventuell makt, men borde man inte jobba med att bota sjukdomen, och inte symptomen? Poliser har avsevärt större befogenheter än pistvakter, betyder det att du tycker vi ska avskaffa polisen eftersom vissa inom kåren är korrupta?</p><p>De som riskerar att dömas i enlighet med ett eventuellt lagförslag kommer säkerligen inte känna till alla detaljer i lagen, även om det är allas lagliga rätt att veta vilka lagar som gäller i det land man för tillfället befinner sig i. Men är det ett stor problem? De som vill åka offpist, och kan göra så på ett för andra säkert sätt kommer med största sannolikhet att informera sig om en dylik lag innan man bokar sin resa och då har vi ju inget reellt problem!</p><p>Vidare anser jag att du överdriver problemet med "smitare". Redan idag så är "anmälningsfrekvensen" relativt låg, många vet helt enkelt inte vilka regler som gäller och vad de riskerar för påföljder och väljer således att inte rapportera in lavinaktiviteter. Med en tydlig lag kring detta kommer det att följa tydlig information ifrån skidanläggningarna, brist på information brukar oftast vara roten till ett problem. Jämför med bilåkning, väldigt många smiter ifrån sin anmälningsplikt gällande viltolyckor, är den bästa lösningen på det att slopa lagen? Knappast...</p><p>Somliga kommer nog fortfarande att smita ifrån sitt ansvar om de vet att de riskerar böter, men människor som beter sig på det sättet hade nog knappast varit kapabla till att hjälpa till ändå.</p><p>Gällande vem som anses som kapabel att göra egna bedömningar håller jag med om att det är en knivig fråga, men det är inte upp till vare sig dig eller mig att dra den gränsen. Personligen anser jag att ur ett rättssamhälles perspektiv så väger en SLAO1 kurs, eller likvärdig, tyngre än 20 års "odokumenterad erfarenhet". Hur kan man kvalitetssäkra den erfarenheten? Bara för att man har åkt skidor i lavinterräng de senaste 20 åren säger det inget om förmågan att bedöma lavinrisken. Så fungerar det inom andra delar av samhället, varför skulle det inte fungera så även inom skidåkning? Ska någon som tog en veckas intensivkurs på körskolan ha rätt att köra bil på allmän väg medan en med "20 års odokumenterad erfarenhet" inte får köra bil? Svaret på det känns väl ganska självklart...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 619490, member: 74439"] Visst finns det säkert de som kan komma att missbruka en eventuell makt, men borde man inte jobba med att bota sjukdomen, och inte symptomen? Poliser har avsevärt större befogenheter än pistvakter, betyder det att du tycker vi ska avskaffa polisen eftersom vissa inom kåren är korrupta? De som riskerar att dömas i enlighet med ett eventuellt lagförslag kommer säkerligen inte känna till alla detaljer i lagen, även om det är allas lagliga rätt att veta vilka lagar som gäller i det land man för tillfället befinner sig i. Men är det ett stor problem? De som vill åka offpist, och kan göra så på ett för andra säkert sätt kommer med största sannolikhet att informera sig om en dylik lag innan man bokar sin resa och då har vi ju inget reellt problem! Vidare anser jag att du överdriver problemet med "smitare". Redan idag så är "anmälningsfrekvensen" relativt låg, många vet helt enkelt inte vilka regler som gäller och vad de riskerar för påföljder och väljer således att inte rapportera in lavinaktiviteter. Med en tydlig lag kring detta kommer det att följa tydlig information ifrån skidanläggningarna, brist på information brukar oftast vara roten till ett problem. Jämför med bilåkning, väldigt många smiter ifrån sin anmälningsplikt gällande viltolyckor, är den bästa lösningen på det att slopa lagen? Knappast... Somliga kommer nog fortfarande att smita ifrån sitt ansvar om de vet att de riskerar böter, men människor som beter sig på det sättet hade nog knappast varit kapabla till att hjälpa till ändå. Gällande vem som anses som kapabel att göra egna bedömningar håller jag med om att det är en knivig fråga, men det är inte upp till vare sig dig eller mig att dra den gränsen. Personligen anser jag att ur ett rättssamhälles perspektiv så väger en SLAO1 kurs, eller likvärdig, tyngre än 20 års "odokumenterad erfarenhet". Hur kan man kvalitetssäkra den erfarenheten? Bara för att man har åkt skidor i lavinterräng de senaste 20 åren säger det inget om förmågan att bedöma lavinrisken. Så fungerar det inom andra delar av samhället, varför skulle det inte fungera så även inom skidåkning? Ska någon som tog en veckas intensivkurs på körskolan ha rätt att köra bil på allmän väg medan en med "20 års odokumenterad erfarenhet" inte får köra bil? Svaret på det känns väl ganska självklart... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Böter för de som utlöser Laviner!?
Tillbaka
Topp