Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Böter för de som utlöser Laviner!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 619537" data-attributes="member: 74439"><p>Nej, jag tror inte, och har inte sagt att alla kommer att lusläsa lagtexten. Men jag förutsätter att det kommer att finnas tillräcklig information om gällande lagar och regler på skidorterna och de som berörs kommer att veta tillräckligt.</p><p>Jag kräver ingenting, här var det frågan om vad den italienska staten eventuellt hade krävt. Visst kan det bli en ekonomisk tillbakagång för ett antal skidanläggningar, men samtidigt kan det vara ett effektivt sätt att öka säkerheten bland genomsnittsåkaren. I Nordamerika har vi redan en betydligt större reglering gällande ansvarsfrågan, verkar det som om skidåkning håller på att dö ut där?</p><p>Att kräva motsvarande SLAO1 av de som vill åka offpist räknar du alltså som en försämring? Här tänker vi nog väldigt annorlunda du och jag. Personligen anser jag aldrig att ökad kunskap är en försämring, anser du att deras lag om att bära tranciver, spade&sond är en försämring för åkarna?</p><p>När det gäller den ekonomiska biten av det hela är det viktigt att se till helhetsbilden, visst finns risken att de förlorar ett antal turister, men är det inkomstbortfallet större än kostnaderna för räddningsberedskap och insatser?</p><p>Visst, i en optimal värld vore det bästa att erbjuda tillräcklig information för att undvika onödiga lavinolyckor, men det är knappast ett realistiskt alternativ. Lavinsäkerhet lär man sig som sagt inte genom att titta på en 20 minuters film i gondolen.</p><p>Har du något förslag på hur man genom att satsa på ökad information skulle kunna nå samma resultat som med avskräckande böter? De som är totalt oansvarig kommer man aldrig att komma åt, brott sker dagligen i vårt samhälle och det kommer tyvärr inte att ändras. Men den största riskgruppen är folk som åker utan att ha någon vidare koll på läget, och en stor del av dessa kan komma på bättre tankar om ett liknande lagförslag skulle röstas igenom. Dessa åkare skulle knappast gynnas av mer information heller, då det snarare inbjuder till att lockas in i en falsk trygghet att de faktiskt vet vad som gäller efter en kort genomgång.</p><p>Du verkar argumentera utifrån att den lag enbart är ute efter att "sätta dit" vanliga turister, men jag tvivlar på att det är så man har tänkt. Att använda lagstiftning för att skydda människor är inget nytt, och jag vågar till och med dra mig till att säga att det inte finns någon lag idag som syftar till att "sätta dit" eller bestraffa en person pga av dennes beteende.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 619537, member: 74439"] Nej, jag tror inte, och har inte sagt att alla kommer att lusläsa lagtexten. Men jag förutsätter att det kommer att finnas tillräcklig information om gällande lagar och regler på skidorterna och de som berörs kommer att veta tillräckligt. Jag kräver ingenting, här var det frågan om vad den italienska staten eventuellt hade krävt. Visst kan det bli en ekonomisk tillbakagång för ett antal skidanläggningar, men samtidigt kan det vara ett effektivt sätt att öka säkerheten bland genomsnittsåkaren. I Nordamerika har vi redan en betydligt större reglering gällande ansvarsfrågan, verkar det som om skidåkning håller på att dö ut där? Att kräva motsvarande SLAO1 av de som vill åka offpist räknar du alltså som en försämring? Här tänker vi nog väldigt annorlunda du och jag. Personligen anser jag aldrig att ökad kunskap är en försämring, anser du att deras lag om att bära tranciver, spade&sond är en försämring för åkarna? När det gäller den ekonomiska biten av det hela är det viktigt att se till helhetsbilden, visst finns risken att de förlorar ett antal turister, men är det inkomstbortfallet större än kostnaderna för räddningsberedskap och insatser? Visst, i en optimal värld vore det bästa att erbjuda tillräcklig information för att undvika onödiga lavinolyckor, men det är knappast ett realistiskt alternativ. Lavinsäkerhet lär man sig som sagt inte genom att titta på en 20 minuters film i gondolen. Har du något förslag på hur man genom att satsa på ökad information skulle kunna nå samma resultat som med avskräckande böter? De som är totalt oansvarig kommer man aldrig att komma åt, brott sker dagligen i vårt samhälle och det kommer tyvärr inte att ändras. Men den största riskgruppen är folk som åker utan att ha någon vidare koll på läget, och en stor del av dessa kan komma på bättre tankar om ett liknande lagförslag skulle röstas igenom. Dessa åkare skulle knappast gynnas av mer information heller, då det snarare inbjuder till att lockas in i en falsk trygghet att de faktiskt vet vad som gäller efter en kort genomgång. Du verkar argumentera utifrån att den lag enbart är ute efter att "sätta dit" vanliga turister, men jag tvivlar på att det är så man har tänkt. Att använda lagstiftning för att skydda människor är inget nytt, och jag vågar till och med dra mig till att säga att det inte finns någon lag idag som syftar till att "sätta dit" eller bestraffa en person pga av dennes beteende. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Böter för de som utlöser Laviner!?
Tillbaka
Topp