Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Bra plats for skitouring april/maj?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skare" data-source="post: 605719" data-attributes="member: 33054"><p>Från Danmark (alla fall om ni bor nära Köpenhamn) är det både billigt och enkelt att ta sig till Chamonix. Flyg till Geneve och sedan 19 € taxitransfer. Lyngen både dyrare och krångligare. Vädret i Alperna är helt överlägset Norge, som FF skriver. Gränsen kan du glömma om du jämför med Chamonix. Fjällen för små i jämförelsen. </p><p></p><p>Visst är det mycket folk i Cham, men turar men med guide kommer det inte att bli trångt. Som FF skriver så är La Grave ett alternativ, men lite längre transfer. Finns även andra riktigt bra områden. Med bra guide så blir det en bra tur i Alperna. </p><p></p><p>En tur jag rekommenderar om ni inte är rädda för att gå är houte routen. Cham - Zermatt, grymt fint! Ex ucpa.se eller ucpa.fr har billiga alternativ. Om ni vill få en introduktion i turandet finns det även veckor där man håller till i Chamonixdalen och går dagsturer. Prisvärda som attan.</p><p></p><p>I Alperna är april ofta säkrare väder än maj, det senare kan det hunnit bli varmt och det bildas oväder i skillnaden mellan varm luft och kalla glaciärer.</p><p></p><p>Har sammanlagt varit flera månader på tur i Norge och runt 50 % brukar vara skitväder. Numera försöker jag hålla ett öppet datum och dra när väderleksprognosen verkar bra. Är less på att ligga inregnad i tält.</p><p></p><p>Om ni ändå väljer Norge skulle jag sikta lite söderut. Joutenheimen, Turtagrø är en bra utgångspunkt som går att köra bil till från Danmark. Sunnmörealperna en annan. Bodken Toppturer i Norge av Fri Flyt är en bra guide.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skare, post: 605719, member: 33054"] Från Danmark (alla fall om ni bor nära Köpenhamn) är det både billigt och enkelt att ta sig till Chamonix. Flyg till Geneve och sedan 19 € taxitransfer. Lyngen både dyrare och krångligare. Vädret i Alperna är helt överlägset Norge, som FF skriver. Gränsen kan du glömma om du jämför med Chamonix. Fjällen för små i jämförelsen. Visst är det mycket folk i Cham, men turar men med guide kommer det inte att bli trångt. Som FF skriver så är La Grave ett alternativ, men lite längre transfer. Finns även andra riktigt bra områden. Med bra guide så blir det en bra tur i Alperna. En tur jag rekommenderar om ni inte är rädda för att gå är houte routen. Cham - Zermatt, grymt fint! Ex ucpa.se eller ucpa.fr har billiga alternativ. Om ni vill få en introduktion i turandet finns det även veckor där man håller till i Chamonixdalen och går dagsturer. Prisvärda som attan. I Alperna är april ofta säkrare väder än maj, det senare kan det hunnit bli varmt och det bildas oväder i skillnaden mellan varm luft och kalla glaciärer. Har sammanlagt varit flera månader på tur i Norge och runt 50 % brukar vara skitväder. Numera försöker jag hålla ett öppet datum och dra när väderleksprognosen verkar bra. Är less på att ligga inregnad i tält. Om ni ändå väljer Norge skulle jag sikta lite söderut. Joutenheimen, Turtagrø är en bra utgångspunkt som går att köra bil till från Danmark. Sunnmörealperna en annan. Bodken Toppturer i Norge av Fri Flyt är en bra guide. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Bra plats for skitouring april/maj?
Tillbaka
Topp