Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
bra skidskola för vuxna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jonasqvitslund" data-source="post: 1196030" data-attributes="member: 135421"><p>Ok, nu var det ju nivåerna kopplat till Skistar som diskuterades. Men har läst det där och det är ju en hiskelig massa nivåer om jag kommer ihåg rätt, och som självutnämnd analysexpert (stor portion ironi även om jag är en analytisk person) så säger jag att ett medlemsskap på Freeride inte per automatik ger en avancerad nivå. Men håller med dig om att hitta rätt instruktör och rätt förhållanden baserat på vad man vill göra, den kemin är viktig och inget som man löser på en lektion på en timme, vilket tyvärr de flesta tror. Skistar har ju testat olika upplägg för att just komma ikring det här med att erbjuda avancerade åkare ett mer kontinuerligt upplägg med garanterad kompetens, men det lockar för få kunder. Nu har Skiers koncept lyckats och de flesta som har råd och intresse till att utveckas på en högre nivå söker sig dit, de suger också upp de riktigt vassa instruktörerna. </p><p></p><p>Den stora massan som ser sig själv som avancerad saknar tyvärr ofta dynamik i sin åkning, de sätter sin kant och står kvar svängen igenom, tyvärr är jag en av dem sedan jag tappat toppen av tekniken efter slutat som instruktör, har blivit lite lat och slappnat av i åkningen helt enkelt. Till stor del tycker jag mig se ett mönster där fart inte anses vara ett problem utan att susa ner för Gästrappet i ormsvängar i hög fart är standard, då krävs inte så mycket mer än en lagom helkroppskant för att skidan ska sitta kvar i skäret. Men vill man ha tidig kant och belastning, använda fler kantregulatorer, driv igenom sväng, runda upp svängarna, hålla nere farten och ha rytmiska svängar på skär, då krävs det mer teknik och vinklar vilket man sällan ser i nämnda backe förutom från instruktörer eller raceåkare, det syns tydligt på rörelsemönstret om det är en skolad åkare eller ej(analys i lift är ett bra verktyg för att träna analys men även inspireras av duktiga åkare). Sen om den tekniken(instruktör) är den rätta är en annan fråga, den baseras ju på att skapa funktionell och trygg skidåkning, och den kanske inte är rätt för alla skidåkare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jonasqvitslund, post: 1196030, member: 135421"] Ok, nu var det ju nivåerna kopplat till Skistar som diskuterades. Men har läst det där och det är ju en hiskelig massa nivåer om jag kommer ihåg rätt, och som självutnämnd analysexpert (stor portion ironi även om jag är en analytisk person) så säger jag att ett medlemsskap på Freeride inte per automatik ger en avancerad nivå. Men håller med dig om att hitta rätt instruktör och rätt förhållanden baserat på vad man vill göra, den kemin är viktig och inget som man löser på en lektion på en timme, vilket tyvärr de flesta tror. Skistar har ju testat olika upplägg för att just komma ikring det här med att erbjuda avancerade åkare ett mer kontinuerligt upplägg med garanterad kompetens, men det lockar för få kunder. Nu har Skiers koncept lyckats och de flesta som har råd och intresse till att utveckas på en högre nivå söker sig dit, de suger också upp de riktigt vassa instruktörerna. Den stora massan som ser sig själv som avancerad saknar tyvärr ofta dynamik i sin åkning, de sätter sin kant och står kvar svängen igenom, tyvärr är jag en av dem sedan jag tappat toppen av tekniken efter slutat som instruktör, har blivit lite lat och slappnat av i åkningen helt enkelt. Till stor del tycker jag mig se ett mönster där fart inte anses vara ett problem utan att susa ner för Gästrappet i ormsvängar i hög fart är standard, då krävs inte så mycket mer än en lagom helkroppskant för att skidan ska sitta kvar i skäret. Men vill man ha tidig kant och belastning, använda fler kantregulatorer, driv igenom sväng, runda upp svängarna, hålla nere farten och ha rytmiska svängar på skär, då krävs det mer teknik och vinklar vilket man sällan ser i nämnda backe förutom från instruktörer eller raceåkare, det syns tydligt på rörelsemönstret om det är en skolad åkare eller ej(analys i lift är ett bra verktyg för att träna analys men även inspireras av duktiga åkare). Sen om den tekniken(instruktör) är den rätta är en annan fråga, den baseras ju på att skapa funktionell och trygg skidåkning, och den kanske inte är rätt för alla skidåkare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
bra skidskola för vuxna?
Tillbaka
Topp