Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
bra skidskola för vuxna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="carl_couloir" data-source="post: 1196204" data-attributes="member: 11566"><p>En enligt mig av dom största skillnaderna mellan "vanliga" åkare och utbildade och duktiga skidlärare är driv och dynamik. Att bara lägga upp skidan på kant för att få till en skärande sväng kanske ser riktigt bra ut för många med otränad blick, men det är långt ifrån, väldigt långt ifrån vad det som anses som skärande sväng för en skidlärare.</p><p></p><p>Kriterierna från 2017 års examen på "stora skärande svängar":</p><p>- Centrerad position</p><p>- Tidigt stöd på ytterskidan</p><p>- Dynamisk inåtförelse av masscentrum mot svängcentrum där masscentrum är som längst från skidorna i fallinjen</p><p>- Funktionellt kantreglerande arbete genom hels svängen </p><p>- Separation mellan över/underkropp</p><p></p><p>Kriterierna från 2018 års examen på"stora skärande svängar med luftfärd":</p><p>- Balans över ytterskidan</p><p>- Centrerad position</p><p>- Separation över/underkropp</p><p>- Dynamisk inåtförelse av masscentrum mot svängcentrum där masscentrum är som längst från skidorna i fallinjen</p><p>- Sväng i sväng</p><p></p><p>Och dessa körs brant terräng!!!!</p><p></p><p>Har själv inte gått upp på examen (ännu) och jag kan ärligt säga att detta är inget man snyter ur sig på en kvart, men jag har många fantastiska skidlärarvänner som fixar detta. </p><p></p><p>Bon ski!</p><p>/C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="carl_couloir, post: 1196204, member: 11566"] En enligt mig av dom största skillnaderna mellan "vanliga" åkare och utbildade och duktiga skidlärare är driv och dynamik. Att bara lägga upp skidan på kant för att få till en skärande sväng kanske ser riktigt bra ut för många med otränad blick, men det är långt ifrån, väldigt långt ifrån vad det som anses som skärande sväng för en skidlärare. Kriterierna från 2017 års examen på "stora skärande svängar": - Centrerad position - Tidigt stöd på ytterskidan - Dynamisk inåtförelse av masscentrum mot svängcentrum där masscentrum är som längst från skidorna i fallinjen - Funktionellt kantreglerande arbete genom hels svängen - Separation mellan över/underkropp Kriterierna från 2018 års examen på"stora skärande svängar med luftfärd": - Balans över ytterskidan - Centrerad position - Separation över/underkropp - Dynamisk inåtförelse av masscentrum mot svängcentrum där masscentrum är som längst från skidorna i fallinjen - Sväng i sväng Och dessa körs brant terräng!!!! Har själv inte gått upp på examen (ännu) och jag kan ärligt säga att detta är inget man snyter ur sig på en kvart, men jag har många fantastiska skidlärarvänner som fixar detta. Bon ski! /C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
bra skidskola för vuxna?
Tillbaka
Topp