Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
bra skidskola för vuxna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Micke_P76" data-source="post: 1196806" data-attributes="member: 136658"><p>Det jag menade är att ingen skulle börja argumentera om att man inte behöver lärare om man kan läsa. All fakta finns ju så det behövs ju inga lärare egentligen. Och det finns självklart undantag på personer som lyckats utan studerat ungefär som inom skidåkning men flertalet som lyckats riktigt bra har bra strukturerad bas. </p><p></p><p>Tycker det beskrivs bra i nivå 10 (expert) som länkades här tidigare "Ödmjukhet om att man kan lära sig mer."</p><p></p><p>Det jag menar är att alla sannolikt kan lära sig av strukturerad utbildning av professionella även om den praktiska kunskapen är lägre än den teoretiska hos läraren (även inom skidåning.) Samtidigt tror jag flertalet som lärt sig själv gör många enkla tekniska fel och det tar betydligt längre att bli bättre utan hjälp. De små tekniska felen kan nog även en "normal" skidlärare se. </p><p></p><p>Åka dynamiskt i blå backe är väl kanske inte målet men när jag ser folk åka "dynamiskisk" i uppåkt offpist i brant lutning så ser man ju skillnaden vem som lärt sig själv kontra någon som har alpin bakgrund. </p><p></p><p>Men låter ofta som folk blir på defensiven när man pratar just om att ta hjälp av skidlärare för att bli bättre. Kanske jag som missuppfattat tråden. </p><p></p><p>Gäller bara hitta rätt lärare och beskriva vad man vill utveckla. Problemet kanske att man är inte vet pga man är för dålig för att se sitt behov och sina brister.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Micke_P76, post: 1196806, member: 136658"] Det jag menade är att ingen skulle börja argumentera om att man inte behöver lärare om man kan läsa. All fakta finns ju så det behövs ju inga lärare egentligen. Och det finns självklart undantag på personer som lyckats utan studerat ungefär som inom skidåkning men flertalet som lyckats riktigt bra har bra strukturerad bas. Tycker det beskrivs bra i nivå 10 (expert) som länkades här tidigare "Ödmjukhet om att man kan lära sig mer." Det jag menar är att alla sannolikt kan lära sig av strukturerad utbildning av professionella även om den praktiska kunskapen är lägre än den teoretiska hos läraren (även inom skidåning.) Samtidigt tror jag flertalet som lärt sig själv gör många enkla tekniska fel och det tar betydligt längre att bli bättre utan hjälp. De små tekniska felen kan nog även en "normal" skidlärare se. Åka dynamiskt i blå backe är väl kanske inte målet men när jag ser folk åka "dynamiskisk" i uppåkt offpist i brant lutning så ser man ju skillnaden vem som lärt sig själv kontra någon som har alpin bakgrund. Men låter ofta som folk blir på defensiven när man pratar just om att ta hjälp av skidlärare för att bli bättre. Kanske jag som missuppfattat tråden. Gäller bara hitta rätt lärare och beskriva vad man vill utveckla. Problemet kanske att man är inte vet pga man är för dålig för att se sitt behov och sina brister. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
bra skidskola för vuxna?
Tillbaka
Topp