Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädans inverkan på åkningen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mangus" data-source="post: 850493" data-attributes="member: 43710"><p>Du kan "tjäna" jättemycket på att byta bräda. De tre senaste brädorna jag har köpt har fått mig att utvecklas mycket. Det har kostat men jag tycker det är värt det. Har köpt olika typer av brädor och därmed utvecklat olika typer av åkning.</p><p></p><p>Allt hänger ihop, och med små ändringar kan man få fram helt olika egenskaper i en bräda. Du skriver att du upplever den fladdrig. Monterar du ihop bindningarna (tätare stance) kan det hända att detta slutar. Detta för att du då får mer tryck på mitten av brädan och därigenom bättre (jämnare tryck) längs kanten. Vill du ha bred stance kan man kompensera detta med en rockerbräda som då trycker ner sig själv i mitten och ger samma effekt. I annat fall kan man bryta knäna inåt för att böja brädan (rekommenderar det inte, men det funkar. Jag tycker man tappar för mycket balans när man ställer sig som ett timglas med benen)</p><p></p><p>TESTA TA EN LEKTION. Ibland är det rätt tydligt att utrustningen håller tillbaka en åkare. Har du en bra lärare kan du förutom att förbättra din teknik också bolla ideer med han/hon. Då får du svar på om det är din teknik eller din utrustning som behöver fixas.</p><p></p><p>Allt kommer aldrig bli lättare men olika saker är olika lätt med olika brädor. </p><p>Köper du en mjuk rockerbräda kommer du ha lätt att göra snygga butters och pressar men du kommer att tappa kant och skärförmåga i stället. </p><p>En hårdare och mer vridstyv bräda kan du skära bättre med men tappar freestyle-egenskaper.</p><p></p><p>En av de viktigaste utrustningsdetaljerna är dock skorna. De är de som i första hand överför dina rörelser från fötterna till bindningarna och sedan till brädan. (Utrustningsdetalj är helt fel ord, ha överseende med det)</p><p>Ju bättre brädan följer med dina fötter desto bättre kontroll har du.</p><p></p><p>Bestämmer du dig för att köpa så välj utrustning efter det du helst vill utveckla dig i. </p><p></p><p>Nu vet jag inte hur många polare du har som har brädor. Bytlåna, det är sjukt kul och man kan upptäcka helt nya saker på det sättet.</p><p></p><p>Hoppas mitt svar hjälpte och att du får kul i idre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mangus, post: 850493, member: 43710"] Du kan "tjäna" jättemycket på att byta bräda. De tre senaste brädorna jag har köpt har fått mig att utvecklas mycket. Det har kostat men jag tycker det är värt det. Har köpt olika typer av brädor och därmed utvecklat olika typer av åkning. Allt hänger ihop, och med små ändringar kan man få fram helt olika egenskaper i en bräda. Du skriver att du upplever den fladdrig. Monterar du ihop bindningarna (tätare stance) kan det hända att detta slutar. Detta för att du då får mer tryck på mitten av brädan och därigenom bättre (jämnare tryck) längs kanten. Vill du ha bred stance kan man kompensera detta med en rockerbräda som då trycker ner sig själv i mitten och ger samma effekt. I annat fall kan man bryta knäna inåt för att böja brädan (rekommenderar det inte, men det funkar. Jag tycker man tappar för mycket balans när man ställer sig som ett timglas med benen) TESTA TA EN LEKTION. Ibland är det rätt tydligt att utrustningen håller tillbaka en åkare. Har du en bra lärare kan du förutom att förbättra din teknik också bolla ideer med han/hon. Då får du svar på om det är din teknik eller din utrustning som behöver fixas. Allt kommer aldrig bli lättare men olika saker är olika lätt med olika brädor. Köper du en mjuk rockerbräda kommer du ha lätt att göra snygga butters och pressar men du kommer att tappa kant och skärförmåga i stället. En hårdare och mer vridstyv bräda kan du skära bättre med men tappar freestyle-egenskaper. En av de viktigaste utrustningsdetaljerna är dock skorna. De är de som i första hand överför dina rörelser från fötterna till bindningarna och sedan till brädan. (Utrustningsdetalj är helt fel ord, ha överseende med det) Ju bättre brädan följer med dina fötter desto bättre kontroll har du. Bestämmer du dig för att köpa så välj utrustning efter det du helst vill utveckla dig i. Nu vet jag inte hur många polare du har som har brädor. Bytlåna, det är sjukt kul och man kan upptäcka helt nya saker på det sättet. Hoppas mitt svar hjälpte och att du får kul i idre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädans inverkan på åkningen
Tillbaka
Topp