Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädlängd. Hur långt är långt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="victoringemar" data-source="post: 1098283" data-attributes="member: 146652"><p>Det är en jäkligt intressant fråga! </p><p></p><p>Och som redan nämnts finns ju en tydlig trend med kortare, bredare brädor. Men sen känns det ju som att de allra flesta brädor kommer med någon sorts rocker(även om det såklart förekommer rena camber-brädor), och med rockern tycker jag längden borde dra iväg lite. Om man för 15-år sedan körde en 157:a med ren camber och idag går på en 157:a med någon sorts rockerprofil kommer den ju förmodligen kännas "kortare". Åtminstone i den mån att den blir lättare att initiera sväng med.</p><p></p><p>Jag kör i nuläget (183 cm, 80 pannor) på en 168w Rossignol XV som jag är toknöjd med. Hade ju absolut kunna köra ytterligare en längre bräda för stabilitetens skull, kastar ju fortfarande runt den där det behövs. </p><p></p><p>Men jag hade mer kollat på viktrekommendation på specifika modeller än längden. På 95 kg ska du ju ha något ganska hårt om du ska köra över hela berget. Vart åker du mest? Vad åker du helst?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="victoringemar, post: 1098283, member: 146652"] Det är en jäkligt intressant fråga! Och som redan nämnts finns ju en tydlig trend med kortare, bredare brädor. Men sen känns det ju som att de allra flesta brädor kommer med någon sorts rocker(även om det såklart förekommer rena camber-brädor), och med rockern tycker jag längden borde dra iväg lite. Om man för 15-år sedan körde en 157:a med ren camber och idag går på en 157:a med någon sorts rockerprofil kommer den ju förmodligen kännas "kortare". Åtminstone i den mån att den blir lättare att initiera sväng med. Jag kör i nuläget (183 cm, 80 pannor) på en 168w Rossignol XV som jag är toknöjd med. Hade ju absolut kunna köra ytterligare en längre bräda för stabilitetens skull, kastar ju fortfarande runt den där det behövs. Men jag hade mer kollat på viktrekommendation på specifika modeller än längden. På 95 kg ska du ju ha något ganska hårt om du ska köra över hela berget. Vart åker du mest? Vad åker du helst? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädlängd. Hur långt är långt?
Tillbaka
Topp