Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädlängd. Hur långt är långt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 1098328" data-attributes="member: 28391"><p>Trenden med kortare brädor kom ganska långt före trenden med korta OCH breda brädor. Jag skulle påstå att trenden med kortare brädor började för ca 10 år sedan då Lib-Tech kom med sin Banana-tech och hävdade att man kunde korta ner sin bräda med typ 2-5 cm och ändå få samma flyt i puder tack vare ny rocker-teknologi. Eftersom jag under den tiden sålde Lib och Gnu i Sverige kunde jag under ett par år definitivt konstatera att snittlängderna på förbeställda brädor gick ner. Det går också ganska lätt att se hur få brädor som nuförtiden är över 170 cm jämfört med för 10 år sedan. </p><p></p><p>Jag som själv är 187 har i alla år kört på brädor runt 172 och har väldigt sällan gått under 165. Härom veckan var jag i Ramundberget och körde en bräda från Smokin på 162 cm och saknade ingen längd varken i puder eller hög fart. Jag tror helt ärligt att det funnits en utbredd föreställning om att brädor "ska" vara lite längre och att hård och snabb åkning kräver det. Nu är trenden annorlunda och fler märker att det faktiskt går att åka lika bra på en bräda som är 5-10 cm kortare än man vanligtvis kör.</p><p></p><p>Det finns såklart något som långa brädor erbjuder i åkegenskaper som en kortare bräda aldrig kan göra men då väljer man det för att man är ute efter en viss känsla snarare än att en kortare bräda inte skulle fungera.</p><p></p><p>Själv plockar jag mer än gärna fram någon av mina äldre Lib-Tech som är 15+ år gamla och inser varje gång att dessa brädor med cap-konstruktion och annan gammal teknologi står sig otroligt väl prestandamässigt mot det allra senaste som går att få tag på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 1098328, member: 28391"] Trenden med kortare brädor kom ganska långt före trenden med korta OCH breda brädor. Jag skulle påstå att trenden med kortare brädor började för ca 10 år sedan då Lib-Tech kom med sin Banana-tech och hävdade att man kunde korta ner sin bräda med typ 2-5 cm och ändå få samma flyt i puder tack vare ny rocker-teknologi. Eftersom jag under den tiden sålde Lib och Gnu i Sverige kunde jag under ett par år definitivt konstatera att snittlängderna på förbeställda brädor gick ner. Det går också ganska lätt att se hur få brädor som nuförtiden är över 170 cm jämfört med för 10 år sedan. Jag som själv är 187 har i alla år kört på brädor runt 172 och har väldigt sällan gått under 165. Härom veckan var jag i Ramundberget och körde en bräda från Smokin på 162 cm och saknade ingen längd varken i puder eller hög fart. Jag tror helt ärligt att det funnits en utbredd föreställning om att brädor "ska" vara lite längre och att hård och snabb åkning kräver det. Nu är trenden annorlunda och fler märker att det faktiskt går att åka lika bra på en bräda som är 5-10 cm kortare än man vanligtvis kör. Det finns såklart något som långa brädor erbjuder i åkegenskaper som en kortare bräda aldrig kan göra men då väljer man det för att man är ute efter en viss känsla snarare än att en kortare bräda inte skulle fungera. Själv plockar jag mer än gärna fram någon av mina äldre Lib-Tech som är 15+ år gamla och inser varje gång att dessa brädor med cap-konstruktion och annan gammal teknologi står sig otroligt väl prestandamässigt mot det allra senaste som går att få tag på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädlängd. Hur långt är långt?
Tillbaka
Topp