Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädlängd. Hur långt är långt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Millo" data-source="post: 1098591" data-attributes="member: 163874"><p>Saxat från Pontus Ståhlkloos Blog och handlar iofs om vilken bräda som passar bäst för Mt Bakers Banked. </p><p></p><p>www.pontusstaahlkloo.com/banked-slalom-tour-2017-vad-hander-infor-mt-baker/</p><p></p><p>Men gillar ändå hur han har tänkt och tycker nog att det stämmer in rätt bra på vad jag själv har för sweet spot.</p><p>------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------</p><p>Veckans materialreflektion</p><p>Det här blir en uppdaterad version av tidigare funderingar kring vilken typ av bräda som lämpar sig bäst i Mt Bakers svepande banks.</p><p></p><p>Jag tänker så här efter förra årets tävlingar. Rent generellt är det bra med en bräda som du är bekväm med. Är du trygg på brädan blir du snabb i banan och kan köra med bra rytm samt minimera dina misstag. Det här grundar jag bl.a. på resultatet på Kitzsteinhorn banked förra året där topp 5 hade helt olika brädor. Vinnaren körde på en fish, tvåan (jag) en friåkningsbräda, trean en lite längre freestylebräda och femman en 187cm swallowtail. Nu ska det tilläggas att banan var förhållandevis lätt och innehöll inga överraskningar.</p><p></p><p>Sen kan du kolla in Riksgränsen banked 2016 här och Mt Baker 2016 här. Kom inte och säg att det är optimalt med samma typ av bräda till båda banorna. Supertight och snärtigt i Riksgränsen kontra stort och böljande i Mt Baker. Helt klart vill jag åka en kortare och lite mjukare bräda i Riksgränsen och en längre stabilare bräda i Mt Baker. Med andra ord. Det går att optimera ditt brädval beroende på banans karaktär och på hur seriös du vill vara. Jag tänker till viss del optimera mitt brädval i år.</p><p></p><p>Hur har jag då tänkt inför Mt Baker i år. Körde förra årets tävling på en Burton Toughcat 162 och det kändes bra. Efter diverse diskussioner och uträkningar kom jag fram till att jag inte skulle behöva skämmas med den redan inköpta längre brädan.</p><p></p><p>Delade längd med brädlängd och fick fram följande magiska faktor:</p><p></p><p>Terje Håkonssen 173/159 –> 1.089</p><p>Mathieu Crepel 170/157 –> 1.083</p><p>Arthur Longo 173/161 –> 1.075</p><p>Vilket ger ett gyllene snitt på 1.082</p><p></p><p>Har du redan räknat ut hur lång bräda du ska åka på för att blir lika snabb som ovan herrar?</p><p></p><p>I mitt fall blir det: 186/ 1.082 –> 171.9cm</p><p></p><p>------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Millo, post: 1098591, member: 163874"] Saxat från Pontus Ståhlkloos Blog och handlar iofs om vilken bräda som passar bäst för Mt Bakers Banked. www.pontusstaahlkloo.com/banked-slalom-tour-2017-vad-hander-infor-mt-baker/ Men gillar ändå hur han har tänkt och tycker nog att det stämmer in rätt bra på vad jag själv har för sweet spot. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Veckans materialreflektion Det här blir en uppdaterad version av tidigare funderingar kring vilken typ av bräda som lämpar sig bäst i Mt Bakers svepande banks. Jag tänker så här efter förra årets tävlingar. Rent generellt är det bra med en bräda som du är bekväm med. Är du trygg på brädan blir du snabb i banan och kan köra med bra rytm samt minimera dina misstag. Det här grundar jag bl.a. på resultatet på Kitzsteinhorn banked förra året där topp 5 hade helt olika brädor. Vinnaren körde på en fish, tvåan (jag) en friåkningsbräda, trean en lite längre freestylebräda och femman en 187cm swallowtail. Nu ska det tilläggas att banan var förhållandevis lätt och innehöll inga överraskningar. Sen kan du kolla in Riksgränsen banked 2016 här och Mt Baker 2016 här. Kom inte och säg att det är optimalt med samma typ av bräda till båda banorna. Supertight och snärtigt i Riksgränsen kontra stort och böljande i Mt Baker. Helt klart vill jag åka en kortare och lite mjukare bräda i Riksgränsen och en längre stabilare bräda i Mt Baker. Med andra ord. Det går att optimera ditt brädval beroende på banans karaktär och på hur seriös du vill vara. Jag tänker till viss del optimera mitt brädval i år. Hur har jag då tänkt inför Mt Baker i år. Körde förra årets tävling på en Burton Toughcat 162 och det kändes bra. Efter diverse diskussioner och uträkningar kom jag fram till att jag inte skulle behöva skämmas med den redan inköpta längre brädan. Delade längd med brädlängd och fick fram följande magiska faktor: Terje Håkonssen 173/159 –> 1.089 Mathieu Crepel 170/157 –> 1.083 Arthur Longo 173/161 –> 1.075 Vilket ger ett gyllene snitt på 1.082 Har du redan räknat ut hur lång bräda du ska åka på för att blir lika snabb som ovan herrar? I mitt fall blir det: 186/ 1.082 –> 171.9cm ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Brädlängd. Hur långt är långt?
Tillbaka
Topp