Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Brantåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 12024" data-attributes="member: 13863"><p>... när diskussionen ännu en gång når dessa otroliga höjder. Ja, hur brant är egentligen brant. För att få ett uttömande svar i frågan vänder jag mig som vanligt till min nära vän Sture Strävsta. Han anser att man kan gradera branthet i tre nivåer.</p><p></p><p>- Brant</p><p>- Superbrant</p><p>- Megabrant</p><p></p><p>Sture anser vidare att det inte är möjligt att räkna om dessa nivåer till varken lutningsgrader eller någon annan form av branthetsskala mätt i absoluta värden. Han påstår med bestämdhet att brantheten avgörs helt och hållet av uppfattningen hos den som är placerad i branten.</p><p></p><p>BRANT definieras då som den branthet du tvekar inför men i alla fall väljer att åka.</p><p></p><p>SUPERBRANT definieras som den branthet du känner stark rädsla inför och behöver lång betänketid, här åker du inte första gången du är på plats utan behöver vänja dig vid tanken.</p><p></p><p>MEGABRANT definieras som den branthet du aldrig åker.</p><p></p><p>Den klartänkande inser att det som en person anser som MEGABRANT kan av en annan anses som bara BRANT eller kanske till och med flackt. Underlaget har definitivt också en avgörande betydelse vad som ena dagen är MEGABRANT kan nästa dag vara SUPERBRANT.</p><p></p><p>Intressant är också att det finns människor som trotsat dessa branthetsnivåer. Det som kännetecknar dessa är att de i många fall inte längre finns bland oss. En stor respekt för MEGABRANT bör därför iakttagas.</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 12024, member: 13863"] ... när diskussionen ännu en gång når dessa otroliga höjder. Ja, hur brant är egentligen brant. För att få ett uttömande svar i frågan vänder jag mig som vanligt till min nära vän Sture Strävsta. Han anser att man kan gradera branthet i tre nivåer. - Brant - Superbrant - Megabrant Sture anser vidare att det inte är möjligt att räkna om dessa nivåer till varken lutningsgrader eller någon annan form av branthetsskala mätt i absoluta värden. Han påstår med bestämdhet att brantheten avgörs helt och hållet av uppfattningen hos den som är placerad i branten. BRANT definieras då som den branthet du tvekar inför men i alla fall väljer att åka. SUPERBRANT definieras som den branthet du känner stark rädsla inför och behöver lång betänketid, här åker du inte första gången du är på plats utan behöver vänja dig vid tanken. MEGABRANT definieras som den branthet du aldrig åker. Den klartänkande inser att det som en person anser som MEGABRANT kan av en annan anses som bara BRANT eller kanske till och med flackt. Underlaget har definitivt också en avgörande betydelse vad som ena dagen är MEGABRANT kan nästa dag vara SUPERBRANT. Intressant är också att det finns människor som trotsat dessa branthetsnivåer. Det som kännetecknar dessa är att de i många fall inte längre finns bland oss. En stor respekt för MEGABRANT bör därför iakttagas. That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Brantåkare
Tillbaka
Topp