Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
BRED offpistskida för 130kg åkare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Deleted member 185107" data-source="post: 1273748"><p>Hej</p><p>Min erfarenhet säger att man oftast utsätts för snö i olika former under en dag på berget. Det handlar om allt från puder, kristallsnö, skicktad snö, skare, is, klibbsnö och slashliknande sörja. Underlaget varierar från orörd terräng till uppåkta spår och pist. I bland är det sten, träd och jäkligt trångt. Det är från flack åkning till extremt branta passager.</p><p></p><p>Det första du ska göra är att gå en lavinkurs. Skaffa dig rätt säkerhetsutrustning (lavinsäck, tranceiver, lavinsond, lavinspade, rätt kläder). Säkerställ att du har kompisar med dig med erfarenhet och åk aldrig ensamen. Offpist är det kunskap och att primärt kunskapen om vart du skall åka och inte som räddar dig. Jag har varit med om laviner och kan inte rekommendera dig att testa.</p><p></p><p>När det gäller att åka fort och susa fram offpist i de flesta snöförhållanden så är de gamla Völkl Kuro 2013 med titan ram grymt stabila och vridstyva. Dom bär garanterat en åkare på 130 kg. Kuro är rätt tunga men det bekommer inte mig då jag tycker de har grym stabilitet och inger förtroende. Jag kan åka Heliski avslappnat en hel dag från morgon till kväll. Något att tänka på när det gäller riktigt feta lagg är att det kräver att du gjort dina pass på gymmet. Med lite teknik funkar Kuro överallt men det finns roligare skidor och du ska åka manchester..</p><p></p><p>Jag har även ett par K2 Hellbent 2012 men solklart så blir det flest åktimmar på Kuro. Hellbent är supermjuka twintip och sjukt lekfulla i 100% puder. Inget för pisten men kul som tusan vid puder skogsåkning.</p><p></p><p>Nu har jag inte testat Völkl Revolt 121 eller DPS Special Edition Pagoda 112 RP vilket vore väldigt intressant.</p><p></p><p>Utifrån det jag vet skulle jag rekommendera dig testa Kuro (old school) de finns säkerligen att få tag på Blocket. Många butiker har skid testar dagar. Bäst är att få provåka en skida. 100% vet du inte innan du köpt, testat och justerat in placering av bindning.</p><p></p><p>Jag håller med om att en bred skida har sina begränsningar i pisten och här måste du så klart göra ett val. Det är omöjligt att få allt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Deleted member 185107, post: 1273748"] Hej Min erfarenhet säger att man oftast utsätts för snö i olika former under en dag på berget. Det handlar om allt från puder, kristallsnö, skicktad snö, skare, is, klibbsnö och slashliknande sörja. Underlaget varierar från orörd terräng till uppåkta spår och pist. I bland är det sten, träd och jäkligt trångt. Det är från flack åkning till extremt branta passager. Det första du ska göra är att gå en lavinkurs. Skaffa dig rätt säkerhetsutrustning (lavinsäck, tranceiver, lavinsond, lavinspade, rätt kläder). Säkerställ att du har kompisar med dig med erfarenhet och åk aldrig ensamen. Offpist är det kunskap och att primärt kunskapen om vart du skall åka och inte som räddar dig. Jag har varit med om laviner och kan inte rekommendera dig att testa. När det gäller att åka fort och susa fram offpist i de flesta snöförhållanden så är de gamla Völkl Kuro 2013 med titan ram grymt stabila och vridstyva. Dom bär garanterat en åkare på 130 kg. Kuro är rätt tunga men det bekommer inte mig då jag tycker de har grym stabilitet och inger förtroende. Jag kan åka Heliski avslappnat en hel dag från morgon till kväll. Något att tänka på när det gäller riktigt feta lagg är att det kräver att du gjort dina pass på gymmet. Med lite teknik funkar Kuro överallt men det finns roligare skidor och du ska åka manchester.. Jag har även ett par K2 Hellbent 2012 men solklart så blir det flest åktimmar på Kuro. Hellbent är supermjuka twintip och sjukt lekfulla i 100% puder. Inget för pisten men kul som tusan vid puder skogsåkning. Nu har jag inte testat Völkl Revolt 121 eller DPS Special Edition Pagoda 112 RP vilket vore väldigt intressant. Utifrån det jag vet skulle jag rekommendera dig testa Kuro (old school) de finns säkerligen att få tag på Blocket. Många butiker har skid testar dagar. Bäst är att få provåka en skida. 100% vet du inte innan du köpt, testat och justerat in placering av bindning. Jag håller med om att en bred skida har sina begränsningar i pisten och här måste du så klart göra ett val. Det är omöjligt att få allt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
BRED offpistskida för 130kg åkare?
Tillbaka
Topp