Breda pjäxor?

Storrosen

Medlem
Breda pjäxor?
Hej
Är det någon som har förslag på en bra allround pjäxa, som passar en bred fot (104mm).
Jag är en stor och tung åkare (120kg) som befinner mig 85% i pisten och resten utanför.
Ha dä bra
//Johan

Breda pjäxor?
Vet du vilken storlek du behöver? 104mm är ju inte speciellt brett om du har 28,5-29,5.
Tycker inte det är speciellt brett om du har 26,5 heller, typ alla märken har en pjäxa med 100 läst nu förtiden.
Går komfort före prestanda eller vill du ha en mix?

Till exempel har du ju Lange med sin RX serie som har 100 läst som du lätt kan lästa till din bredd oavsett vilken storlek du behöver.

Breda pjäxor?
Tack det var ett bra tips om Lange:-). Jag ligger på 28.5 om jag får 104 i bredd. Felet med mina gamla pjäxor är att dom är förstora, vilket leder till klassiska spänna hårt/frysa tår syndrom.:)

Breda pjäxor?
RX130 är riktigt nice för lagom breda fötter. Annars så finns ju atomics hawx-serie. De ligger väl också på en 100mm läst.

Breda pjäxor?
Behöver också en bred pjäxa.
Foten är 110-115mm bred och längd ca 280. Är det Atomic B 120 jag ska leta efter? Finns det andra motsvarande idag?
Kör hårt och fort, gärna i pist. Ser mig själv som relativt stark åkare.

Breda pjäxor?
Head har 104 mm i bredd somstandard har jag för mig, men 110-115 börjar nog bli jobbigare och mer problematiskt om man inte har tillgång till en bra bootfittare :)

Breda pjäxor?
ABadHabit sa:
Head har 104 mm i bredd somstandard har jag för mig, men 110-115 börjar nog bli jobbigare och mer problematiskt om man inte har tillgång till en bra bootfittare :)
Innebär det att jag kan köpa i princip vilken pjäxa som helst med rätt styvhet för att sedan "fixa" till?
Eller är utgångsmaterialet viktigt?

Breda pjäxor?
Utgångsmaterialet är såklart viktigt, det är ju en materialsport vi sysslar med.
Men komfort och prestanda är tyvärr 2 saker som man får kompromissa mellan, men att åka omkring att frysa eller ha ont funkar aldrig. Det förstör den bästa av skiddagar, så offra gärna lite prestanda till förmån för komfort. Och låt det gärna kosta ordentligt, bara det blir bra. Skidor är inte så viktiga i sammanhanget, du tar dig garanterat ner på vilka hyrlagg som helst. Men inte om du har ont i fötterna..

Hittade den här tråden som kanske kan ge lite ytterligare vägledning.

Lycka till

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=89065

Breda pjäxor?
Bara för att förtydliga lite, lästbredden mäts alltså i storlek 26.5. Så om en pjäxa har 100-läst så innebär det alltså att (generellt) så stiger bredden 2mm/storlek.

Sedan så ska man komma ihåg att det bredaste stället på pjäxan kanske inte överensstämmer med det bredaste stället på foten. I verkligheten så spelar lästbrädden inte särskilt mycket roll, det handlar mer om att passformen överensstämmer. Exempelvis så har jag 3st pjäxor i strl. 28.5; en med 102mm läst, en med 100mm och en annan med 97. Bredaste stället på min största fot(vänster) är ca. 112mm vid tryck. 97-lästen är inte tryckt alls i bredd, enbart i höjd över tårna. 100-lästen är tryckt nästan 1cm på bredden vid sjätte tån och 102mm är det inte gjort något alls med.

Mycket sitter i huvudet... Häng inte upp er på märken och olika läster osv. Det man gör är att man stoppar fötterna i pjäxor och ser om det gör ont...

Ett mått som är mycket viktigare än lästen är ju höjden på insteget i pjäxan.

Breda pjäxor?
bootfitta sa:
Bara för att förtydliga lite, lästbredden mäts alltså i storlek 26.5. Så om en pjäxa har 100-läst så innebär det alltså att (generellt) så stiger bredden 2mm/storlek.

Sedan så ska man komma ihåg att det bredaste stället på pjäxan kanske inte överensstämmer med det bredaste stället på foten. I verkligheten så spelar lästbrädden inte särskilt mycket roll, det handlar mer om att passformen överensstämmer. Exempelvis så har jag 3st pjäxor i strl. 28.5; en med 102mm läst, en med 100mm och en annan med 97. Bredaste stället på min största fot(vänster) är ca. 112mm vid tryck. 97-lästen är inte tryckt alls i bredd, enbart i höjd över tårna. 100-lästen är tryckt nästan 1cm på bredden vid sjätte tån och 102mm är det inte gjort något alls med.

Mycket sitter i huvudet... Häng inte upp er på märken och olika läster osv. Det man gör är att man stoppar fötterna i pjäxor och ser om det gör ont...

Med andra ord, besök typ Skistore och be dem lösa det?
Alltså undvika begagnat?
Fan, ville komma undan med tre papp.

Breda pjäxor?
dw6900ms sa:
bootfitta sa:

Med andra ord, besök typ Skistore och be dem lösa det?
Alltså undvika begagnat?
Fan, ville komma undan med tre papp.
Du kan få köpa mina Hawx 120 för 1000kr : )

Breda pjäxor?
bootfitta sa:

Intressant det du säger, angående höjden på insteget. Har du några förslag på pjäxor med bra höjd på insteget ? Och som även relativt styv i flexen.

Breda pjäxor?
KlasS sa:
bootfitta sa:

Intressant det du säger, angående höjden på insteget. Har du några förslag på pjäxor med bra höjd på insteget ? Och som även relativt styv i flexen.
Det finns många, men head brukar ha höga insteg i sina icke-racepjäxor. Man ska även titta på bottensulan(alltså den plastbit som ligger UNDER innerskon) och kolla hur tjock den är och om hur mycket man kan slipa ner den innan man påverkar funktionen. Att slipa ner den brukar göra extremt mycket för den högvristade...

Breda pjäxor?
Ursäkta att jag kapar tråden något men är det alltid samma storlek på skalen (oberoende pjäxmärke) mellan strlk 27-27.5?

Breda pjäxor?
Det finns många, men head brukar ha höga insteg i sina icke-racepjäxor. Man ska även titta på bottensulan(alltså den plastbit som ligger UNDER innerskon) och kolla hur tjock den är och om hur mycket man kan slipa ner den innan man påverkar funktionen. Att slipa ner den brukar göra extremt mycket för den högvristade...
Precis. Det brukar jag göra. Men problemet blir att man kommer nedanför häl-utbuktningen på pjäxan, så att foten skjuts fram. Oavsett om man då får plats med tårna, så blir det ett tomrum mellan hälen och häl-utbuktningen, och det kan göra att det glappar. Man kan kanske eventuellt fylla ut detta tomrum med något passande material.

Breda pjäxor?
Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Steffo sa:
Ursäkta att jag kapar tråden något men är det alltid samma storlek på skalen (oberoende pjäxmärke) mellan strlk 27-27.5?
Ja.
Nej vissa turmodeller är 27,5-28 samma
Är det inte bättre att skriva det specifika undantaget i stället? Resultatet blir ju det samma i vilket fall, då den mindre av storlekarna helt enkelt har en kraftigare sula.

Breda pjäxor?
Breda pjäxor?
bootfitta sa:
Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Nej vissa turmodeller är 27,5-28 samma
Är det inte bättre att skriva det specifika undantaget i stället? Resultatet blir ju det samma i vilket fall, då den mindre av storlekarna helt enkelt har en kraftigare sula.
Jo men det är ju ändå inte riktigt så! Nu förmodar jag att man köper pjäxor i butik och kan fråga men Om han är klar med att ha en 27,0/27,5 blir det ju skillnad ifall han i tex fulltilt booter väljer en 27,0 eller 27,5..Alla pjäxor delar inte skal på det sättet MEN dom allra flesta!

Tillbaka
Topp