Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Innebär det att jag kan köpa i princip vilken pjäxa som helst med rätt styvhet för att sedan "fixa" till?ABadHabit sa:Head har 104 mm i bredd somstandard har jag för mig, men 110-115 börjar nog bli jobbigare och mer problematiskt om man inte har tillgång till en bra bootfittare![]()
Med andra ord, besök typ Skistore och be dem lösa det?bootfitta sa:Bara för att förtydliga lite, lästbredden mäts alltså i storlek 26.5. Så om en pjäxa har 100-läst så innebär det alltså att (generellt) så stiger bredden 2mm/storlek.
Sedan så ska man komma ihåg att det bredaste stället på pjäxan kanske inte överensstämmer med det bredaste stället på foten. I verkligheten så spelar lästbrädden inte särskilt mycket roll, det handlar mer om att passformen överensstämmer. Exempelvis så har jag 3st pjäxor i strl. 28.5; en med 102mm läst, en med 100mm och en annan med 97. Bredaste stället på min största fot(vänster) är ca. 112mm vid tryck. 97-lästen är inte tryckt alls i bredd, enbart i höjd över tårna. 100-lästen är tryckt nästan 1cm på bredden vid sjätte tån och 102mm är det inte gjort något alls med.
Mycket sitter i huvudet... Häng inte upp er på märken och olika läster osv. Det man gör är att man stoppar fötterna i pjäxor och ser om det gör ont...
Ett mått som är mycket viktigare än lästen är ju höjden på insteget i pjäxan.
Du kan få köpa mina Hawx 120 för 1000kr : )dw6900ms sa:Med andra ord, besök typ Skistore och be dem lösa det?bootfitta sa:Bara för att förtydliga lite, lästbredden mäts alltså i storlek 26.5. Så om en pjäxa har 100-läst så innebär det alltså att (generellt) så stiger bredden 2mm/storlek.
Sedan så ska man komma ihåg att det bredaste stället på pjäxan kanske inte överensstämmer med det bredaste stället på foten. I verkligheten så spelar lästbrädden inte särskilt mycket roll, det handlar mer om att passformen överensstämmer. Exempelvis så har jag 3st pjäxor i strl. 28.5; en med 102mm läst, en med 100mm och en annan med 97. Bredaste stället på min största fot(vänster) är ca. 112mm vid tryck. 97-lästen är inte tryckt alls i bredd, enbart i höjd över tårna. 100-lästen är tryckt nästan 1cm på bredden vid sjätte tån och 102mm är det inte gjort något alls med.
Mycket sitter i huvudet... Häng inte upp er på märken och olika läster osv. Det man gör är att man stoppar fötterna i pjäxor och ser om det gör ont...
Alltså undvika begagnat?
Fan, ville komma undan med tre papp.
Intressant det du säger, angående höjden på insteget. Har du några förslag på pjäxor med bra höjd på insteget ? Och som även relativt styv i flexen.bootfitta sa:Bara för att förtydliga lite, lästbredden mäts alltså i storlek 26.5. Så om en pjäxa har 100-läst så innebär det alltså att (generellt) så stiger bredden 2mm/storlek.
Det finns många, men head brukar ha höga insteg i sina icke-racepjäxor. Man ska även titta på bottensulan(alltså den plastbit som ligger UNDER innerskon) och kolla hur tjock den är och om hur mycket man kan slipa ner den innan man påverkar funktionen. Att slipa ner den brukar göra extremt mycket för den högvristade...KlasS sa:Intressant det du säger, angående höjden på insteget. Har du några förslag på pjäxor med bra höjd på insteget ? Och som även relativt styv i flexen.bootfitta sa:Bara för att förtydliga lite, lästbredden mäts alltså i storlek 26.5. Så om en pjäxa har 100-läst så innebär det alltså att (generellt) så stiger bredden 2mm/storlek.
Precis. Det brukar jag göra. Men problemet blir att man kommer nedanför häl-utbuktningen på pjäxan, så att foten skjuts fram. Oavsett om man då får plats med tårna, så blir det ett tomrum mellan hälen och häl-utbuktningen, och det kan göra att det glappar. Man kan kanske eventuellt fylla ut detta tomrum med något passande material.Det finns många, men head brukar ha höga insteg i sina icke-racepjäxor. Man ska även titta på bottensulan(alltså den plastbit som ligger UNDER innerskon) och kolla hur tjock den är och om hur mycket man kan slipa ner den innan man påverkar funktionen. Att slipa ner den brukar göra extremt mycket för den högvristade...
Ja.Steffo sa:Ursäkta att jag kapar tråden något men är det alltid samma storlek på skalen (oberoende pjäxmärke) mellan strlk 27-27.5?
Nej vissa turmodeller är 27,5-28 sammabootfitta sa:Ja.Steffo sa:Ursäkta att jag kapar tråden något men är det alltid samma storlek på skalen (oberoende pjäxmärke) mellan strlk 27-27.5?
Är det inte bättre att skriva det specifika undantaget i stället? Resultatet blir ju det samma i vilket fall, då den mindre av storlekarna helt enkelt har en kraftigare sula.Hasse_Lindborg sa:Nej vissa turmodeller är 27,5-28 sammabootfitta sa:Ja.Steffo sa:Ursäkta att jag kapar tråden något men är det alltid samma storlek på skalen (oberoende pjäxmärke) mellan strlk 27-27.5?
Kommer inte ihåg på rak arm vilka av de är som det är skillnaden. Det är 7-8 olika om jag kommer ihåg rätt..bootfitta sa:Är det inte bättre att skriva det specifika undantaget i stället? Resultatet blir ju det samma i vilket fall, då den mindre av storlekarna helt enkelt har en kraftigare sula.Hasse_Lindborg sa:Nej vissa turmodeller är 27,5-28 sammabootfitta sa:
Jo men det är ju ändå inte riktigt så! Nu förmodar jag att man köper pjäxor i butik och kan fråga men Om han är klar med att ha en 27,0/27,5 blir det ju skillnad ifall han i tex fulltilt booter väljer en 27,0 eller 27,5..Alla pjäxor delar inte skal på det sättet MEN dom allra flesta!bootfitta sa:Är det inte bättre att skriva det specifika undantaget i stället? Resultatet blir ju det samma i vilket fall, då den mindre av storlekarna helt enkelt har en kraftigare sula.Hasse_Lindborg sa:Nej vissa turmodeller är 27,5-28 sammabootfitta sa:
La märke till ett annat undantag från 27/27.5 regeln, Full Tilts 102mm's läst (tex Booter) kör på 3 storlekar per skal dvs 27-28 är samma skal och 25.5-26.5 är samma skal.HasseG sa:www.evo.com/ski-boot-sole-length-bsl-size-chart.aspx