Bredare ersättare till mina gamla Völkl RTM 81

Nu blir det långt men jag behöver lite tips. Jag testade ett par RTM 81 (årsmodell 13/14, L 176 cm, R 18,6 m) säsongen efter att de lanserats och bestämde i ungefär tredje svängen att jag skulle ha skidorna. Balansen mellan fartstabiliteten, kantgreppet och lekfullheten var för mig helt oöverträffat vid tidpunkten. Detta och att skidorna struntar nästan helt i vilket underlaget är gjorde att dessa har varit mina huvudsakliga pistskidor i ca sex säsonger nu. Sedan dess har jag säkert testat ett femtiotal liknande samt inte så liknande skidor utan att hitta några jag tyckt bättre om. Det har varit allt från tävlingsslalomlagg till allmountainskidor med omkring 100-midjor. Har även testat nästan alla modeller i RTM-serien samt Deacon-serien men fortfarande är jag av uppfattningen att mina numera nästan uråldriga gamla pistskidor är roligare att åka på, trots att jag såklart tyckt mycket om några av alla dessa.
Men till nästa säsong måste jag nog ändå byta och de senaste årens utveckling inom pist- och allmountainskidor bör innebära att man kan hitta en lite bredare skida med liknande pistegenskaper, eller vad tror ni?
Jag letar alltså efter en pistorienterad allmountainskida, men som även fungerar någorlunda bra med en enkel rambindning för liftburen offpiståkning. Runt 90-midja men gärna så breda som möjligt, utan att kompromissa för mycket med pistegenskaperna. Helst en radie omkring 17-19. Själv är jag en runt 180 cm lång och ca 70 kg tung 24-årig kille. Pappa är gammal tävlingsåkare och skidlärare och det är han som lärt upp mig sedan tvåårsåldern, så att ni får en bild av nivån.
Utefter detta har jag tittat på bland andra Extrem Project 90 som jag ännu inte lyckats testa, men som lovordats både här på freeride och i skidtester. Dessutom är de ju från Åre. Skulle det kunna vara något? Varför/varför inte? Skulle Project 83 vara ett bättre val? Eller är det helt enkelt "Völkl-känslan" jag fastnat för? Kendo 88? Vilka andra alternativ ser ni? Jag ska såklart teståka skidorna innan köp men jag skulle behöva hjälp med en lista att utgå ifrån. Tack på förhand!

fredw

Aktiv medlem
Varför kompromissa? Du har ett par fina pistskidor. Behåll dem och njut när förhållandena är de rätta.
Och komplettera istället med ett par lättare bredare skidor med minst 100 mm midja som funkar riktigt bra både utanför pist och uppför, och som ändå inte är någon katastrof i pisten. Sådana finns.

Varför kompromissa? Du har ett par fina pistskidor. Behåll dem och njut när förhållandena är de rätta.
Och komplettera istället med ett par lättare bredare skidor med minst 100 mm midja som funkar riktigt bra både utanför pist och uppför, och som ändå inte är någon katastrof i pisten. Sådana finns.
Jag skulle såklart skaffa skidor i alla möjliga bredder om jag kunde. Jag har också ett par bredare, mer offpistorienterade samt ett par raceskidor sedan tidigare. Problemet är att jag ofta bara kan ta med ett par skidor när jag åker och då skulle vilja ha ett par som fungerar framför allt i pist, men inte gör bort sig på kortare promenader utanför. Men jag hör vad du säger. Har du några 100 mm i åtanke?

fredw

Aktiv medlem
Völkl gillar du ju och de har en ny serie som heter Blaze. Har ej testat och detta är inte mitt segment egentligen. Inväntar andras tips!
Köpte just själv Deacon 80 som är toppen men som väl är en efterträdare till din RTM81 och tydligen inte det du vill ha nu.

snorkel

Aktiv medlem
Jag skulle såklart skaffa skidor i alla möjliga bredder om jag kunde. Jag har också ett par bredare, mer offpistorienterade samt ett par raceskidor sedan tidigare. Problemet är att jag ofta bara kan ta med ett par skidor när jag åker och då skulle vilja ha ett par som fungerar framför allt i pist, men inte gör bort sig på kortare promenader utanför. Men jag hör vad du säger. Har du några 100 mm i åtanke?
Montera inserts i skidorna så kan du lätt ha två par i ett fodral.

Völkl gillar du ju och de har en ny serie som heter Blaze. Har ej testat och detta är inte mitt segment egentligen. Inväntar andras tips!
Köpte just själv Deacon 80 som är toppen men som väl är en efterträdare till din RTM81 och tydligen inte det du vill ha nu.
Blaze går in på listan! Har hittills bara provat Deacon 84 som är en otroligt bra skida, men lite väl mycket tågräls för min smak. Ska såklart testa 80 också, som jag gissar är mer lik mina gamla RTM.

GoranC

Aktiv medlem
Det skulle kunnat passa, och som jag åkt är K2 Pinnacle 95. Nu är dom ersatta av Mindbender serien
Testa Mindbender 90 Ti. Där får du en skida som jag tror skulle passa dig.

Det skulle kunnat passa, och som jag åkt är K2 Pinnacle 95. Nu är dom ersatta av Mindbender serien
Testa Mindbender 90 Ti. Där får du en skida som jag tror skulle passa dig.
Jag testade faktiskt den här om veckan i Åre och tyckte mycket om hur kvick och fartstabil den kändes. Dock sprack det lite på hur mjuk den kändes i tail. Upplevde det som att det var svårt att hålla kvar skidan i sväng, något jag ofta vill göra när det lutar på ordentligt.

pd

Aktiv medlem
Kanske något i stil med Nordica Navigator skulle kunna vara intressant? Rocker framtill och pistskärning i tail. Har inte teståkt dem men konceptet tycker jag verkar intressant.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Det finns massor med skidor i det här segmentet. En riktig jungel och de flesta är bra. Frågan är bara vad som är bäst för dig det tror jag inte forumet kan svara på. Däremot en bunt bra uppslag från allas egna favoriter.

Eftersom du tänkter sätta en gåbinding kanske du inte ska välja den tyngsta skidan.

Kolla till exempel åka skidors skidtest

Eller googla på "all mountain ski test 2021"

Med det sagt så åker jag själv på Blizzards Rustlerserie. Den är bäst om om jag ska vara helt objektiv :cool:

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Har inte själv kört varken Blaze eller Navigator. Även om båda verkar vara trevliga skapelser anar jag att de kanske är hyfsat klena alternativ jmf m RTM som de ska ersätta. Säkert intressanta som komplement dock. Jag skulle förmodligen kika på nåt bygge som tidigare nämnda Project 83/90, eller varför inte Stance 96? Om inte Downskis hade legat i pandemiträda så hade dock peket gått mot deras SD95.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer med waxoff, men min tanke med Blaze etc var alltså att komplettera, inte att ersätta. Ja om du verkligen vill ha kvar känslan från dina RTM så får det inte bli för lättviktigt.

Har inte själv kört varken Blaze eller Navigator. Även om båda verkar vara trevliga skapelser anar jag att de kanske är hyfsat klena alternativ jmf m RTM som de ska ersätta. Säkert intressanta som komplement dock. Jag skulle förmodligen kika på nåt bygge som tidigare nämnda Project 83/90, eller varför inte Stance 96? Om inte Downskis hade legat i pandemiträda så hade dock peket gått mot deras SD95.
Okej. Ja, jag har nog hellre en skida som är lite för klumpig i puder men med ordentligt bett i pisten än tvärtom. Kanske letar jag efter en skida som inte finns, men jag ska ju samtidigt inte göra mig av med mina RTM.
Hm, intressant, har aldrig ens hört om Down skis men på pappret låter de som ett bra alternativ. Skriver upp dem och Salomon Stance 96 på listan!

waxoff

Aktiv medlem
Okej. Ja, jag har nog hellre en skida som är lite för klumpig i puder men med ordentligt bett i pisten än tvärtom. Kanske letar jag efter en skida som inte finns, men jag ska ju samtidigt inte göra mig av med mina RTM.
Hm, intressant, har aldrig ens hört om Down skis men på pappret låter de som ett bra alternativ. Skriver upp dem och Salomon Stance 96 på listan!
...och för Völkl-fantaster så finns ju Mantra M5 här till hyfsad kurs hos Bittl..!

Marboh

Aktiv medlem
här finns rätt mkt att läsa.
i slutet har de listat lite olika favoriter i olika kategorier. Sid 205 best of bilster.

zerode

Aktiv medlem
Blaze går in på listan! Har hittills bara provat Deacon 84 som är en otroligt bra skida, men lite väl mycket tågräls för min smak. Ska såklart testa 80 också, som jag gissar är mer lik mina gamla RTM.

Deacon 80 blir mer likt dina RTM81. Deacon84 är mycket styvare kan därför upplevas som lite plankiga om man inte dels har vikten för sig, eller mot sig hur man nu ser det, eller en bra teknik.
Jag har vikten med mig så gillar 84:orna, men kör mest på Deacon80 för att de är så sjukt roliga.
I vinter så har det blivit Deacon80 och Blaze106 som jag kört runt på, och gillar både men på olika sett
Blaze är pga bredden inte de kvickaste skidorna, utan de kör jag mest långsväng med, samt när det är mjukt eller snöat och så. Men de är riktigt roliga, kantar man dem så sitter de rejält och man kan carva bra med dem.
De är även så pass lätta att de utan problem funkar för enklare toppturer, jag har DukePT bindningen på, och de funkar att gå med om man är intresserad utav det.

Deacon däremot är sjukt roliga skidor, de passar min åkning perfekt, vill jag svänga kortsväng, så gör de det, vill jag köra långa svängar, så är det bara att bränna på
Däremot så är de inte superstor skillnad mot vad du har, en uppdatering, men lite samma ändå.
Så vill du ha något liknade med modernare, så absolut
Men du kan behålla RTM81 och köpa ett par till för att få en annan typ utav åkning.

Vill du däremot bara ha en enda skida, som funkar till allt. Men inte ha en bred utan en som funkar i Sverige, så skulle jag rekommendera Kendo88, den är riktigt rolig, men ändå völkl stabil. Den är inte lika fartstabil som RTM och inte lika bra offpist som Blaze, men de är riktigt roliga.
Även nästa års Mantra M6 är fantastiska, har tyvärr inte hunnit åka mer än några åk på dem än, men de svarade på förväntningarna rejält.
Den nuvarande MantraM5 gillar jag när jag kan bränna på, långa storslalomsvängar är den fantastisk i, men lite endimensionel då den inte är lika rolig när det inte är full fart.

MEN
Det stora men
Testa alltid, det är omöjligt att för dig att hitta rätt bara för att jag skriver vad jag gillar
Alla märken är bra, så det är svårt att hitta några dåliga, men det lilla extra är kul att hitta.

Åre kör lite tester, pga Corona så är det väldigt begränsat.
Extrem, K2 kör tester i backen, Skidsport, stadium och hanson har test-skidor så du kan testa
Völkl kommer köra ett test med lite nästaårs nyheter i Trillevallen lördag v9

Så har du vägarna förbi här, så finns det möjligheter för test i backen för dig.

Deacon 80 blir mer likt dina RTM81. Deacon84 är mycket styvare kan därför upplevas som lite plankiga om man inte dels har vikten för sig, eller mot sig hur man nu ser det, eller en bra teknik.
Jag har vikten med mig så gillar 84:orna, men kör mest på Deacon80 för att de är så sjukt roliga.
I vinter så har det blivit Deacon80 och Blaze106 som jag kört runt på, och gillar både men på olika sett
Blaze är pga bredden inte de kvickaste skidorna, utan de kör jag mest långsväng med, samt när det är mjukt eller snöat och så. Men de är riktigt roliga, kantar man dem så sitter de rejält och man kan carva bra med dem.
De är även så pass lätta att de utan problem funkar för enklare toppturer, jag har DukePT bindningen på, och de funkar att gå med om man är intresserad utav det.

Deacon däremot är sjukt roliga skidor, de passar min åkning perfekt, vill jag svänga kortsväng, så gör de det, vill jag köra långa svängar, så är det bara att bränna på
Däremot så är de inte superstor skillnad mot vad du har, en uppdatering, men lite samma ändå.
Så vill du ha något liknade med modernare, så absolut
Men du kan behålla RTM81 och köpa ett par till för att få en annan typ utav åkning.

Vill du däremot bara ha en enda skida, som funkar till allt. Men inte ha en bred utan en som funkar i Sverige, så skulle jag rekommendera Kendo88, den är riktigt rolig, men ändå völkl stabil. Den är inte lika fartstabil som RTM och inte lika bra offpist som Blaze, men de är riktigt roliga.
Även nästa års Mantra M6 är fantastiska, har tyvärr inte hunnit åka mer än några åk på dem än, men de svarade på förväntningarna rejält.
Den nuvarande MantraM5 gillar jag när jag kan bränna på, långa storslalomsvängar är den fantastisk i, men lite endimensionel då den inte är lika rolig när det inte är full fart.

MEN
Det stora men
Testa alltid, det är omöjligt att för dig att hitta rätt bara för att jag skriver vad jag gillar
Alla märken är bra, så det är svårt att hitta några dåliga, men det lilla extra är kul att hitta.

Åre kör lite tester, pga Corona så är det väldigt begränsat.
Extrem, K2 kör tester i backen, Skidsport, stadium och hanson har test-skidor så du kan testa
Völkl kommer köra ett test med lite nästaårs nyheter i Trillevallen lördag v9

Så har du vägarna förbi här, så finns det möjligheter för test i backen för dig.
Tack för utförligt svar! Du verkar vara en inbiten Völkl-fantast, kul att höra! Jag ska som sagt självklart testa innan jag köper något.

Uppdatering i fall någon är intresserad:
Efter att ha testat Völkl Deacon 80 och 84, K2 Mindbender 90Ti, Extrem Project 90, Blizzard Rustler 94, Völkl Kendo 88 och Blizzard Brahma 88 stod valet till slut mellan de två sistnämnda, som jag tyckte väldigt mycket om. Båda testskidorna var 177 cm och testades under en heldag i Björnrike, där förmiddagen framför allt bestod av hockey-is i Kodiak och eftermiddagen av strösocker i Mittbacken. Perfekt testföre alltså.
Slutsats: Kendo bjuder på riktigt bra fartstabilitet och storslalomkänsla. Brahma känns lite kvickare och ger mer gensvar. I brant och hård pist hade jag svårt att avgöra vilka jag tyckte mest om, men i flackare partier var Brahman betydligt roligare. Valet föll till slut på Brahman i 183 cm och efter en heldag på dessa är jag otroligt nöjd med mitt val. En skida med otroligt bett och enorm allsidighet!

Edit:
Jo! Jag beslutade också att skippa turbindning på dessa. Det är de för tunga och smala för. Det får bli nästa sak på önskelistan

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp