Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Bredare ersättare till mina gamla Völkl RTM 81
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zerode" data-source="post: 1220714" data-attributes="member: 145112"><p>Deacon 80 blir mer likt dina RTM81. Deacon84 är mycket styvare kan därför upplevas som lite plankiga om man inte dels har vikten för sig, eller mot sig hur man nu ser det, eller en bra teknik. </p><p>Jag har vikten med mig så gillar 84:orna, men kör mest på Deacon80 för att de är så sjukt roliga. </p><p>I vinter så har det blivit Deacon80 och Blaze106 som jag kört runt på, och gillar både men på olika sett</p><p>Blaze är pga bredden inte de kvickaste skidorna, utan de kör jag mest långsväng med, samt när det är mjukt eller snöat och så. Men de är riktigt roliga, kantar man dem så sitter de rejält och man kan carva bra med dem.</p><p>De är även så pass lätta att de utan problem funkar för enklare toppturer, jag har DukePT bindningen på, och de funkar att gå med om man är intresserad utav det.</p><p></p><p>Deacon däremot är sjukt roliga skidor, de passar min åkning perfekt, vill jag svänga kortsväng, så gör de det, vill jag köra långa svängar, så är det bara att bränna på</p><p>Däremot så är de inte superstor skillnad mot vad du har, en uppdatering, men lite samma ändå.</p><p>Så vill du ha något liknade med modernare, så absolut </p><p>Men du kan behålla RTM81 och köpa ett par till för att få en annan typ utav åkning.</p><p></p><p>Vill du däremot bara ha en enda skida, som funkar till allt. Men inte ha en bred utan en som funkar i Sverige, så skulle jag rekommendera Kendo88, den är riktigt rolig, men ändå völkl stabil. Den är inte lika fartstabil som RTM och inte lika bra offpist som Blaze, men de är riktigt roliga. </p><p>Även nästa års Mantra M6 är fantastiska, har tyvärr inte hunnit åka mer än några åk på dem än, men de svarade på förväntningarna rejält. </p><p>Den nuvarande MantraM5 gillar jag när jag kan bränna på, långa storslalomsvängar är den fantastisk i, men lite endimensionel då den inte är lika rolig när det inte är full fart.</p><p></p><p>MEN</p><p>Det stora men</p><p>Testa alltid, det är omöjligt att för dig att hitta rätt bara för att jag skriver vad jag gillar</p><p>Alla märken är bra, så det är svårt att hitta några dåliga, men det lilla extra är kul att hitta.</p><p></p><p>Åre kör lite tester, pga Corona så är det väldigt begränsat. </p><p>Extrem, K2 kör tester i backen, Skidsport, stadium och hanson har test-skidor så du kan testa</p><p>Völkl kommer köra ett test med lite nästaårs nyheter i Trillevallen lördag v9</p><p></p><p>Så har du vägarna förbi här, så finns det möjligheter för test i backen för dig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zerode, post: 1220714, member: 145112"] Deacon 80 blir mer likt dina RTM81. Deacon84 är mycket styvare kan därför upplevas som lite plankiga om man inte dels har vikten för sig, eller mot sig hur man nu ser det, eller en bra teknik. Jag har vikten med mig så gillar 84:orna, men kör mest på Deacon80 för att de är så sjukt roliga. I vinter så har det blivit Deacon80 och Blaze106 som jag kört runt på, och gillar både men på olika sett Blaze är pga bredden inte de kvickaste skidorna, utan de kör jag mest långsväng med, samt när det är mjukt eller snöat och så. Men de är riktigt roliga, kantar man dem så sitter de rejält och man kan carva bra med dem. De är även så pass lätta att de utan problem funkar för enklare toppturer, jag har DukePT bindningen på, och de funkar att gå med om man är intresserad utav det. Deacon däremot är sjukt roliga skidor, de passar min åkning perfekt, vill jag svänga kortsväng, så gör de det, vill jag köra långa svängar, så är det bara att bränna på Däremot så är de inte superstor skillnad mot vad du har, en uppdatering, men lite samma ändå. Så vill du ha något liknade med modernare, så absolut Men du kan behålla RTM81 och köpa ett par till för att få en annan typ utav åkning. Vill du däremot bara ha en enda skida, som funkar till allt. Men inte ha en bred utan en som funkar i Sverige, så skulle jag rekommendera Kendo88, den är riktigt rolig, men ändå völkl stabil. Den är inte lika fartstabil som RTM och inte lika bra offpist som Blaze, men de är riktigt roliga. Även nästa års Mantra M6 är fantastiska, har tyvärr inte hunnit åka mer än några åk på dem än, men de svarade på förväntningarna rejält. Den nuvarande MantraM5 gillar jag när jag kan bränna på, långa storslalomsvängar är den fantastisk i, men lite endimensionel då den inte är lika rolig när det inte är full fart. MEN Det stora men Testa alltid, det är omöjligt att för dig att hitta rätt bara för att jag skriver vad jag gillar Alla märken är bra, så det är svårt att hitta några dåliga, men det lilla extra är kul att hitta. Åre kör lite tester, pga Corona så är det väldigt begränsat. Extrem, K2 kör tester i backen, Skidsport, stadium och hanson har test-skidor så du kan testa Völkl kommer köra ett test med lite nästaårs nyheter i Trillevallen lördag v9 Så har du vägarna förbi här, så finns det möjligheter för test i backen för dig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Bredare ersättare till mina gamla Völkl RTM 81
Tillbaka
Topp