Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredare skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 277089" data-attributes="member: 13245"><p>Det finnsn fler saker än bärighet som spelar roll. Hendryx är intressanta, men representarar ett visst sorts tänk och gissningsvis en viss känsla i åkningen (har inte åkt dem, så jag är lite försiktig i min analys). Kort, svängigt och mjukt, kan man säga. Rätt intressant att jämföra med t ex Völkl Sanouk som alla som testat säger är extremt flytig och lekfullt svängig. Där är iofs fortfarande mjuk, men däremot rätt lång och nästan spikrak i skärningen. I andra ändan av skalan finns också riktiga högfartslok som typiskt är raka och hårda. </p><p></p><p>Så, inna man kan ens börja fundera på längd, bredd och svängradie är det viktigt att fundera på vilka egenskaper man värderar hos skidan, var man kan tänka sig kompromisser samt hur man _egentligen_ åker. Det som en del känner är snabba åk i öppen terräng är i jämförelse med riktiga högfartsåkare rena promenadtakten. Det handlar också om hur mycket man törs dra på när förhållanden verkligen är risiga. Detta kommer givetvis påverka vilken skida som är vettig att satsa på. Även när man bestämt sig för modellen så skulle jag säga att farten i åkningen är vad som främst avgör vilken längd som är rätt. Och innan man vet modellen och dess karaktär är det i princip meningslöst attt diskutera längd, tom om man fixerar midjemåttet.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 277089, member: 13245"] Det finnsn fler saker än bärighet som spelar roll. Hendryx är intressanta, men representarar ett visst sorts tänk och gissningsvis en viss känsla i åkningen (har inte åkt dem, så jag är lite försiktig i min analys). Kort, svängigt och mjukt, kan man säga. Rätt intressant att jämföra med t ex Völkl Sanouk som alla som testat säger är extremt flytig och lekfullt svängig. Där är iofs fortfarande mjuk, men däremot rätt lång och nästan spikrak i skärningen. I andra ändan av skalan finns också riktiga högfartslok som typiskt är raka och hårda. Så, inna man kan ens börja fundera på längd, bredd och svängradie är det viktigt att fundera på vilka egenskaper man värderar hos skidan, var man kan tänka sig kompromisser samt hur man _egentligen_ åker. Det som en del känner är snabba åk i öppen terräng är i jämförelse med riktiga högfartsåkare rena promenadtakten. Det handlar också om hur mycket man törs dra på när förhållanden verkligen är risiga. Detta kommer givetvis påverka vilken skida som är vettig att satsa på. Även när man bestämt sig för modellen så skulle jag säga att farten i åkningen är vad som främst avgör vilken längd som är rätt. Och innan man vet modellen och dess karaktär är det i princip meningslöst attt diskutera längd, tom om man fixerar midjemåttet. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredare skidor
Tillbaka
Topp