Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredd för puderskidor beroende på åkarlängd och vikt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="DrPepper" data-source="post: 1059044" data-attributes="member: 147961"><p>Gjorde en ny plot enligt din referensperson. Den visade att du behöver ca 150mm under foten... Kanske ta det med en nypa salt. Men en 118mm midja och 187cm lång skida för någon på 70kg låter som att man inte hamnar långt under snöytan!</p><p></p><p>Jag skulle tro att min metod överdriver effekten av midjan något, eftersom jag inte tar hänsyn till att motståndet från snön ökar ju mer man sjunker ner och pressar ihop snön. Metoden antar bottenlöst puder i princip. Skulle tro att för lätta personer behöver man lite mer midja än vad min metod anger, och för tyngre personer inte lika mycket midja som anges.</p><p></p><p>Jag skulle behöva data på hur djupt man sjunker ner i snöpacket som funktion av vikt per area! Undrar om man kan få forskningsanslag för detta :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="DrPepper, post: 1059044, member: 147961"] Gjorde en ny plot enligt din referensperson. Den visade att du behöver ca 150mm under foten... Kanske ta det med en nypa salt. Men en 118mm midja och 187cm lång skida för någon på 70kg låter som att man inte hamnar långt under snöytan! Jag skulle tro att min metod överdriver effekten av midjan något, eftersom jag inte tar hänsyn till att motståndet från snön ökar ju mer man sjunker ner och pressar ihop snön. Metoden antar bottenlöst puder i princip. Skulle tro att för lätta personer behöver man lite mer midja än vad min metod anger, och för tyngre personer inte lika mycket midja som anges. Jag skulle behöva data på hur djupt man sjunker ner i snöpacket som funktion av vikt per area! Undrar om man kan få forskningsanslag för detta :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredd för puderskidor beroende på åkarlängd och vikt
Tillbaka
Topp