Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredd på midja K2 - snälla kom med bra tips!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tokkson" data-source="post: 994441" data-attributes="member: 64958"><p>Du har ju K2 Superstitious också, med 82mm midja och mer rocker. Bättre flyt i mjukt och uppkört, samt lättare att svänga, speciellt i knöligare terräng.</p><p></p><p>Att bredare skidor skulle ge ett <strong>bättre isgrepp generellt</strong> förstår jag inte riktigt varför nån skulle påstå. Du står ju längre från skidans kant, och den blir därför något svårare att balansera rätt, i alla fall för en medelgod åkare. Sen finns det ju skidor som är bettiga som tusan <strong>trots</strong> sin bredd, men knappast <strong>på grund</strong> av den. Ofta är det dessutom skidor som kräver lite mer av sin åkare. En duktig åkare kan ju använda det extra momentet man får med en bredd skida för att få den att sitta, men för medelåkaren är det väl mer tveksamt.</p><p></p><p>Sen tycker ju inte jag att 82mm är någon bredd att tala om direkt. Skulle gissa att du uppskattar de extra millimetrarna 9 dagar av 10...</p><p></p><p>I övrigt tycker jag 160 är på tok för kort. Superstitious kommer i 167, vet inte om man kan lägga på K2s sedvanliga 5 "bonuscentimeter" (Extra! Du får extra!), om så är fallet kan den nog vara perfekt, lite att utvecklas på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tokkson, post: 994441, member: 64958"] Du har ju K2 Superstitious också, med 82mm midja och mer rocker. Bättre flyt i mjukt och uppkört, samt lättare att svänga, speciellt i knöligare terräng. Att bredare skidor skulle ge ett [b]bättre isgrepp generellt[/b] förstår jag inte riktigt varför nån skulle påstå. Du står ju längre från skidans kant, och den blir därför något svårare att balansera rätt, i alla fall för en medelgod åkare. Sen finns det ju skidor som är bettiga som tusan [b]trots[/b] sin bredd, men knappast [b]på grund[/b] av den. Ofta är det dessutom skidor som kräver lite mer av sin åkare. En duktig åkare kan ju använda det extra momentet man får med en bredd skida för att få den att sitta, men för medelåkaren är det väl mer tveksamt. Sen tycker ju inte jag att 82mm är någon bredd att tala om direkt. Skulle gissa att du uppskattar de extra millimetrarna 9 dagar av 10... I övrigt tycker jag 160 är på tok för kort. Superstitious kommer i 167, vet inte om man kan lägga på K2s sedvanliga 5 "bonuscentimeter" (Extra! Du får extra!), om så är fallet kan den nog vara perfekt, lite att utvecklas på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredd på midja K2 - snälla kom med bra tips!
Tillbaka
Topp