Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Bredd på skidor för skidbestigning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 196984" data-attributes="member: 13245"><p>Svårt att säga generellt. Jag har gått på diverse de få gånger jag gått. Völkl Explosiv 190 på 95mm midja och tidigare G41 198 på 83mm midja. Huruvida man vill satsa på lätta (och eller smalare) skidor för att orka bättre på uppvägen beror nog på hur man prioriterar. Är det verkligen själva turprestandan som lockar eller är det bara "en kul grej" att gå för att sedan också för bra åkning. </p><p></p><p>Själv vill jag gärna få ett så bra åk som möjligt. Jag åker i princip likadant oavsett om jag gått upp eller inte, dvs jag "sparar" inte på åket genom att göra kortsvängar, typ. Det kan ju också hända att nedförsåkningsförhållandena är skitjobbiga och då kanske det blir tråkigt med en för "klen" skida medan en biffigare klarar att bränna igenom skiten. Så, jag vill nog ha ungefär samma skidor som vanligt - något som är väldigt allround och klarar all snö.</p><p></p><p>Om man är orolig för att det blir för jobbigt på väg upp får man helt enkelt rekrytera en dåligt tränad polare som temponeddragare...eller träna lite mer själv. </p><p></p><p>Men som sagt, är turandet i sig det viktigaste så är det givetvis läga att sikta på lättare prylar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 196984, member: 13245"] Svårt att säga generellt. Jag har gått på diverse de få gånger jag gått. Völkl Explosiv 190 på 95mm midja och tidigare G41 198 på 83mm midja. Huruvida man vill satsa på lätta (och eller smalare) skidor för att orka bättre på uppvägen beror nog på hur man prioriterar. Är det verkligen själva turprestandan som lockar eller är det bara "en kul grej" att gå för att sedan också för bra åkning. Själv vill jag gärna få ett så bra åk som möjligt. Jag åker i princip likadant oavsett om jag gått upp eller inte, dvs jag "sparar" inte på åket genom att göra kortsvängar, typ. Det kan ju också hända att nedförsåkningsförhållandena är skitjobbiga och då kanske det blir tråkigt med en för "klen" skida medan en biffigare klarar att bränna igenom skiten. Så, jag vill nog ha ungefär samma skidor som vanligt - något som är väldigt allround och klarar all snö. Om man är orolig för att det blir för jobbigt på väg upp får man helt enkelt rekrytera en dåligt tränad polare som temponeddragare...eller träna lite mer själv. Men som sagt, är turandet i sig det viktigaste så är det givetvis läga att sikta på lättare prylar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Bredd på skidor för skidbestigning?
Tillbaka
Topp