Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Brohopp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="petterekman" data-source="post: 246240" data-attributes="member: 64630"><p>Fel, fel, och återigen fel.</p><p></p><p>Flygvärdinnan, Vesna Vulovic som hon hette (heter?), jobbade ombord ett DC 9, vilket i januari 1972 exploderade på 33000 fots höjd. (10000m)</p><p>Hon föll i vrakdelar, vilka sedan landade på en snötäckt sluttning.</p><p>Hon var den enda överlevande, svårt skadad och förlamad från midjan och neråt. Dock återhämtade hon sig fullständigt efter incidenten.</p><p></p><p>För övrigt tar det ungefär 15 sekunder att nå "terminal velocity", och under den tiden faller du ungefär 600m. Detta om du ligger på mage som ett X. Då kommer din fallhastighet att nå ungefär 200 km/h.</p><p></p><p>Högsta helt fria fallet (utan vrakdelar o.dyl.) är en viss I.M. Chisov, som 1942 föll ungefär 22000 fot (6710m) och landade i en snötäckt ravin. Även han svårt skadad men överlevde.</p><p></p><p></p><p>Annars tänker jag bara sucka än en gång åt alla dessa självutnämnda "experter" som har så förbaskat mycket "kunskap" om att hoppa från si-och-så höga höjder. En massa historier om "andra som har hoppat", men inget att egentligen backa upp det med.</p><p></p><p>Jag har hoppat mycket i mina dagar, och tycker att jag verkar vara en av de få som faktiskt har något vettigt att säga i frågan. Tragiskt egentligen, vore trevligt med flera duktiga hoppare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="petterekman, post: 246240, member: 64630"] Fel, fel, och återigen fel. Flygvärdinnan, Vesna Vulovic som hon hette (heter?), jobbade ombord ett DC 9, vilket i januari 1972 exploderade på 33000 fots höjd. (10000m) Hon föll i vrakdelar, vilka sedan landade på en snötäckt sluttning. Hon var den enda överlevande, svårt skadad och förlamad från midjan och neråt. Dock återhämtade hon sig fullständigt efter incidenten. För övrigt tar det ungefär 15 sekunder att nå "terminal velocity", och under den tiden faller du ungefär 600m. Detta om du ligger på mage som ett X. Då kommer din fallhastighet att nå ungefär 200 km/h. Högsta helt fria fallet (utan vrakdelar o.dyl.) är en viss I.M. Chisov, som 1942 föll ungefär 22000 fot (6710m) och landade i en snötäckt ravin. Även han svårt skadad men överlevde. Annars tänker jag bara sucka än en gång åt alla dessa självutnämnda "experter" som har så förbaskat mycket "kunskap" om att hoppa från si-och-så höga höjder. En massa historier om "andra som har hoppat", men inget att egentligen backa upp det med. Jag har hoppat mycket i mina dagar, och tycker att jag verkar vara en av de få som faktiskt har något vettigt att säga i frågan. Tragiskt egentligen, vore trevligt med flera duktiga hoppare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Brohopp!
Tillbaka
Topp