Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Budgetskidor för avdankad farbror?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1327421" data-attributes="member: 144594"><p>Det beror nog på vad man menar med "bra i pist". En del är gamla tävlingsåkare som gillar sina SL-skidor, andra älskar att carva med hög precision även på hårt underlag. De brukar uppskatta de pistegenskaper som blir sämre ju bredare skidan bli.</p><p>Andra (som jag) gillar kanske också att carva men har inte riktigt samma krav och/eller förmåga och/eller preferens, och då väger "nackdelarna" med bredare skidor lättare.</p><p>För *mig* är QST92 en utmärkt pistskida, men visst är t ex mina Deacon80 bättre när det är hårdare underlag (men sämre när det är mjukt/uppkört vilket det ju ofta är).</p><p></p><p></p><p></p><p>Ja men du skulle nog kunna klara av den och uppskatta den, mer en smaksak. De flesta skidor är för övrigt "mer krävande" än QST men det beror på att just QST utmärker sig med en stor "sweet spot", den tilltalar många. Även duktiga skidåkare kan uppskatta att en skida inte är "krävande". Det gäller förresten skidutvecklingen i stort - de blir ofta allt mer "lättåkta" och "mindre krävande" utan att tappa sina positiva egenskaper.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1327421, member: 144594"] Det beror nog på vad man menar med "bra i pist". En del är gamla tävlingsåkare som gillar sina SL-skidor, andra älskar att carva med hög precision även på hårt underlag. De brukar uppskatta de pistegenskaper som blir sämre ju bredare skidan bli. Andra (som jag) gillar kanske också att carva men har inte riktigt samma krav och/eller förmåga och/eller preferens, och då väger "nackdelarna" med bredare skidor lättare. För *mig* är QST92 en utmärkt pistskida, men visst är t ex mina Deacon80 bättre när det är hårdare underlag (men sämre när det är mjukt/uppkört vilket det ju ofta är). Ja men du skulle nog kunna klara av den och uppskatta den, mer en smaksak. De flesta skidor är för övrigt "mer krävande" än QST men det beror på att just QST utmärker sig med en stor "sweet spot", den tilltalar många. Även duktiga skidåkare kan uppskatta att en skida inte är "krävande". Det gäller förresten skidutvecklingen i stort - de blir ofta allt mer "lättåkta" och "mindre krävande" utan att tappa sina positiva egenskaper. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Budgetskidor för avdankad farbror?
Tillbaka
Topp