Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Burton Manolo 166 eller Lib Tech TRS MTX 167?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 382702" data-attributes="member: 28391"><p>Nu är ju jag Lib-Techs distributör och om du tror att jag kommer att skriva oärligt och ensidigt om mina produkter så behöver dun inte läsa. För den som vill ha värdefull info om hur en Mullet fungerar kan det vara värt att läsa.</p><p></p><p>Till min vän Xavier vill jag bara säga att jag tycker att förra årets Mullet är vrålsnygg. Jag ångrar fortfarande att jag gjort mig av med min 165 till förmån för en årets 172.</p><p></p><p>Vad gäller åkegenskaper så funkar en Mullet utmärkt till piståkning och den är helt fantastisk i skog och puder. Jag tror att det gäller för alla brädor med en tapering mellan 2 och 4 cm och lite bakmonterat stance. Jag tror även att väldigt många snowboardåkare som inte är intresserade av parkåkning skulle få en rejäl aha-upplevelse av hur en snowboard kan bete sig om de gick över till taperade brädor. En Mullet är väldigt fartstabil och lättsvängd och flytet i puder och snabbsvängdheten mellan lite tätare träd går inte att jämföra med en bräda som är lika bred i nos och tail.</p><p></p><p>Jag hade förmånen att jämföra en Gnu 11'up 166 MTX med en Mullet 165 MTX i vintras. Vi var i Ramundberget och som alla riktiga snowboardåkare vet så åker man inte dit för parken utan för den grymma skogsåkningen bortanför Osthang. Jag åkte puder ett par dagar först med Gnun och gillade den skarpt. Efter ett par dagar bytte jag till Mulleten och skillnaden i skogen var slående. Flytet på lite flackare partier var klart bättre än med Gnun och man svängde hur kvickt som helst mellan träden. Man åker ju också mycket mer avslappnat i pudret eftersom man inte behöver lägga vikten på det bakre benet hela tiden för att hålla sig flytande.</p><p></p><p>När det gäller piståkning så åker jag riktigt fort och svänger med stooora svängar om jag svänger och även här tycker jag att Mulleten fungerar utmärkt. Man känner sig aldrig osäker när man "straightlinar" och den håller skäret utmärkt genom hela svängen. Här märkt inte skillnaden mot en otaperad bräda så mycket så det finns ingen anledning att oroa sig för att en taperad bräda skulle ha konstiga pistegenskaper.</p><p></p><p>Det är ju uppenbart att man inte köper an taperad bräda om man är en parkråtta. Bakmonterat stance och osymmetrisk form lämpar sig inte särskilt bra för parken även om man självklart kan ta en repa där då och då.</p><p></p><p>Gillar man piståkning i höga farter och så mycket offpiståkning som möjligt tycker jag att en taperad bräda det optimala oavsett vilket märke man väljer. </p><p></p><p>Till trådstartaren: Ditt val borde stå mellan en Malolo och en Mullet. TRS är "bara" en vanlig freestylebräda som man kan åka med överallt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 382702, member: 28391"] Nu är ju jag Lib-Techs distributör och om du tror att jag kommer att skriva oärligt och ensidigt om mina produkter så behöver dun inte läsa. För den som vill ha värdefull info om hur en Mullet fungerar kan det vara värt att läsa. Till min vän Xavier vill jag bara säga att jag tycker att förra årets Mullet är vrålsnygg. Jag ångrar fortfarande att jag gjort mig av med min 165 till förmån för en årets 172. Vad gäller åkegenskaper så funkar en Mullet utmärkt till piståkning och den är helt fantastisk i skog och puder. Jag tror att det gäller för alla brädor med en tapering mellan 2 och 4 cm och lite bakmonterat stance. Jag tror även att väldigt många snowboardåkare som inte är intresserade av parkåkning skulle få en rejäl aha-upplevelse av hur en snowboard kan bete sig om de gick över till taperade brädor. En Mullet är väldigt fartstabil och lättsvängd och flytet i puder och snabbsvängdheten mellan lite tätare träd går inte att jämföra med en bräda som är lika bred i nos och tail. Jag hade förmånen att jämföra en Gnu 11'up 166 MTX med en Mullet 165 MTX i vintras. Vi var i Ramundberget och som alla riktiga snowboardåkare vet så åker man inte dit för parken utan för den grymma skogsåkningen bortanför Osthang. Jag åkte puder ett par dagar först med Gnun och gillade den skarpt. Efter ett par dagar bytte jag till Mulleten och skillnaden i skogen var slående. Flytet på lite flackare partier var klart bättre än med Gnun och man svängde hur kvickt som helst mellan träden. Man åker ju också mycket mer avslappnat i pudret eftersom man inte behöver lägga vikten på det bakre benet hela tiden för att hålla sig flytande. När det gäller piståkning så åker jag riktigt fort och svänger med stooora svängar om jag svänger och även här tycker jag att Mulleten fungerar utmärkt. Man känner sig aldrig osäker när man "straightlinar" och den håller skäret utmärkt genom hela svängen. Här märkt inte skillnaden mot en otaperad bräda så mycket så det finns ingen anledning att oroa sig för att en taperad bräda skulle ha konstiga pistegenskaper. Det är ju uppenbart att man inte köper an taperad bräda om man är en parkråtta. Bakmonterat stance och osymmetrisk form lämpar sig inte särskilt bra för parken även om man självklart kan ta en repa där då och då. Gillar man piståkning i höga farter och så mycket offpiståkning som möjligt tycker jag att en taperad bräda det optimala oavsett vilket märke man väljer. Till trådstartaren: Ditt val borde stå mellan en Malolo och en Mullet. TRS är "bara" en vanlig freestylebräda som man kan åka med överallt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Burton Manolo 166 eller Lib Tech TRS MTX 167?
Tillbaka
Topp