Burton T6 - värd pengarna, enlig mig!

Goddagens,

vill först skriva att jag inte på något sätt är sponsrad av Burton eller fördrar dem framför andra märken. Brukar inte heller vara inne och skriva på forum men måste ge er ett tips:

Provåk en Burton T6 innan ni köper en ny bräda! Sjukt snabb, stabil och man kan dra på ordentligt över ojämnheter. Det är en stor skillnad mellan en bräda med träkärna och den honeycomb Alu-kärna som T6 har, mycket större än vad jag kunde tro.

JAg köpte en förra säsongen, har kört med den 3 veckor och är mycket nöjd. Var först lite tveksam pga priset men valde att slå till efter att ha gjort en del research på nätet. Jag kör mest pist och offpist, väldigt lite park. Har kört i 15 år så jag har bra erfarenhet av olika brädor. Har kört Santa Cruz, K2 och Burton custom tidigare. Allt från pipe till directional brädor. T6an går inte att jämföra med något annat jag kört.

Några tips:

- det är ingen nybörjarbräda, styvheten gör att man behöver ha bra teknik och man kan bli trött i benen efter ett tag. Kräver mer styrka att köra med kontra en mjuk bräda. Kan vara en nackdel i slutet på dagen, den är inte lika rolig att "slöåka" med.

- Jag väger 82 kg och har 162 modellen men skulle idag välja wide modellen så man får lite mer flyt i puder.

- välj en styv bindning till, jag har en Burton CO2 på min.

Så om ni funderar på att köpa en värstingbräda och inte bara ska hänga i parken, kolla på T6an - ni kommer inte att bli besvikna!

Vilka brädor av samma årsmodell och prisklass har du jämfört med?
Hur upplevdes dem?

Jag hade även en Burton Dominant förra säsongen, köpte den som komplement till T6 men sålde den efter 2 veckor - T6 var klart mycket bättre och går lika bra att hoppa med, så mervärdet med Dominanten var begränsat.

Har inte jämfört med något annat i samma prisklass. Möjligt att det finns andra vassa brädor men det var EXTREMT stor skillnad på T6 och en vanlig trä-bräda. Som exempel så brukar jag i alperna vara snabbar än 70-80% av alla skidåkare, med carvingskidor så har många helt enkelt blivit för snabba för att jag ska enkelt kunna hänga på. Med T6an så var det kanske 5% av skidåkarna som körde förbi mig när man bränner på nerför backarna. Detta var i StAnton-Lech, mest röda backar.

Testa själva så är ni övertygade...

Jag måste säga att jag inte alls ser samma stora fördel i Alufly kärnan som du ser. Kör själv T6:a och jag tycker att det är en helt ok bräda men inte alls så speciell som du beskriver den.

Belaget är snabbt, ingen att klaga på där. Däremot så är det väldigt tunt. Första dagen uppe i riksgränsen så satt redan tre core shots. Efter det har jag med jämna mellanrum fått puzzla ihop belaget. Detta anser jag vara T6:ans stora nackdel.

En stor besvikelse var också att den inte alls är vidare styv. Visst jämför man med en dominant så är det stor skillnad. Men efter att ha åkt på olika upplagor av extrem Enlight i flera säsonger så blev jag ganska besviken på t6:an.

Men visst över lag så är det en trevlig bräda, men jag hade förväntat mig lite mer av den.

Tillbaka
Topp