Butiks-GS

• Trådstartare Trådstartare ml9
  • Start datum Start datum

ml9

Ny medlem
Butiks-GS
Tjena, letar efter ett par GS-liknande skidor, har kikat lite på Fischer RC4 WC RC, eller Redster GS Edge bl.a. Atomic har ju även en modell som heter LT, hur står den sig jämfört med de två andra? Vill inte lägga ut för mycket pengar o 250 euro för LT är ju ett kanonpris. Völkl har ju några serier också med Racetiger/Code/RTM.

Har just nu ett par Atomic SL nu med 65mm o grymt hög kammarhöjd, otroligt roliga ibland men ibland bara skit, söker några jag kan cruisa lite mera med, ha grymt fäste, lätta att kanta. Tänker hyfsat styv med låg kammarhöjd?

Har lite erfarenhet av rena pistskidor från de senaste åren, egentligen bara SL-skidorna, hoppas på lite hjälp av er. Hur skiljer sig dessa GS-skidor sig mot te.x Powertrack eller Fischer Motive?

Jag väger 90kg ca, och 190+ lång, 21 år. Även hyfsat vältränad. Anser mig vara en duktig skidåkare, framför allt carving o pist generellt.

Läget just nu; ska iväg en vecka till Sälen över påsk var jag gärna haft ett par roligare skidor för pisten några dagar än Peacemaker och Hellbents, dessutom bröt jag/gick ur led ena nyckelbenet o fick hjärnskakning för 12 dagar sen så kommer ta det ganska lugnt där uppe.

Wildcard; farsan har ett par RTM 81, 161cm långa, skulle dessa kunna underhålla mig några dagar i Sälen tillsammans med Blizzard Peacemaker eller är de alldeles för korta?

Jättetacksam för all hjälp! Ursäkta om det är luddigt skrivet.

Senast ändrad:
Butiks-GS
RTM 81 i 161 kommer antagligen att kännas som hyggligt mjuk SL-skida. På tok för kort för dig som väger 90 kg, men visst kan den vara kul ändå.

Det som skiljer de mer tävlingslika GS-skidorna från mer allround pistskidor är i allmänhet att de är hårdare och mer dämpade vilket ger dig ett mer exakt skär och hög stabilitet på hårt underlag. De kräver en viss teknik och kraft för att komma till sin rätt i lägre hastigheter kan upplevas som "döda".

Det finns mängder med sportshopar i Sälen som har skidor för test. De har börjat rea vilket innebär att man kan göra riktigt bra affärer. Jag tycker du ska ta chansen att testa lite olika skidor.

/MM

Butiks-GS
Mountain_Man sa:
RTM 81 i 161 kommer antagligen att kännas som hyggligt mjuk SL-skida. På tok för kort för dig som väger 90 kg, men visst kan den vara kul ändå.

Det som skiljer de mer tävlingslika GS-skidorna från mer allround pistskidor är i allmänhet att de är hårdare och mer dämpade vilket ger dig ett mer exakt skär och hög stabilitet på hårt underlag. De kräver en viss teknik och kraft för att komma till sin rätt i lägre hastigheter kan upplevas som "döda".

Det finns mängder med sportshopar i Sälen som har skidor för test. De har börjat rea vilket innebär att man kan göra riktigt bra affärer. Jag tycker du ska ta chansen att testa lite olika skidor.

/MM
Hej, kul med svar! Bra tips med att köpa på plats, kom inte på tanken själv. Har aldrig varit där så har dålig koll på prisläget men jag får väl anta att det är snäppet dyrare än online-tyskarna, även om kronan står lågt. Men det kan man kanske unna sig för att få ett par som är rätt.

Angående all mountains-inriktade skidor vs rena GS. GS har alltså per automatik inte ett bättre "fäste" men ofta ett mer precist, eller missuppfattar jag?

Tack för input, uppskattas!

Tillbaka
Topp