Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
butiksrace vs race
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 612550" data-attributes="member: 46762"><p>Till att börja med behöver du inte betala 15k och uppåt för tävlingsskidor... Dock kan det vara knepigt att få tag på helt nya tävlingsskidor om du inte tävlar eller har en välsorterad affär nära.</p><p></p><p>Det som skiljer är ju att race-skidorna är reglerade. De måste har vissa mått (radie, ståhöjd osv.) vilket gör att de inte blir lika smidiga och vettiga i vanlig pist som butiksskidorna. Sen har raceskidorna bättre belag, ptex 4000, och ibland även finare/mjukare ptex 4000 om det är riktigt hög nivå på dem.</p><p></p><p>Raceskidorna går ju att variera (beroende på nivå) så att säga att den och den är styv/mjuk är svårt om du inte går in på Alpingaraget eller liknande och köper racegrejer från hyllan.</p><p></p><p>Enkelt kan man väl säga att vill man åka pist på riktigt är det raceskidor man skall ha, det är en sån stor skillnad i prestanda och grepp att vanliga pistskidor känns som kompromisser. De ställer högre krav på dig som åkare, men jäklar vad kul det är när du pressar skidorna!</p><p></p><p>Jag har ett par Atomic GS12 från några år tillbaka (190cm långa, 27,5m radie, mjukt flex och mycket vridstyva) och dessa har ett kantgrepp som jag inte har upplevt på någon annan skida. Då har jag även ett par "vanliga" tävlingsslalomskidor från Salomon... Så det är även skillnad på raceskidor och raceskidor.</p><p></p><p>En av anledningarna till att jag hellre köper en beggad tävlingsslalomskida istället för någon butiksvärsting är den stora skillnaden i vad man får för pengarna. Om du betalar 3-4000 för en riktigt fräsch tävlingsskida får du en skida som är bra mycket roligare än valfri butiksskida för 8-9000!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 612550, member: 46762"] Till att börja med behöver du inte betala 15k och uppåt för tävlingsskidor... Dock kan det vara knepigt att få tag på helt nya tävlingsskidor om du inte tävlar eller har en välsorterad affär nära. Det som skiljer är ju att race-skidorna är reglerade. De måste har vissa mått (radie, ståhöjd osv.) vilket gör att de inte blir lika smidiga och vettiga i vanlig pist som butiksskidorna. Sen har raceskidorna bättre belag, ptex 4000, och ibland även finare/mjukare ptex 4000 om det är riktigt hög nivå på dem. Raceskidorna går ju att variera (beroende på nivå) så att säga att den och den är styv/mjuk är svårt om du inte går in på Alpingaraget eller liknande och köper racegrejer från hyllan. Enkelt kan man väl säga att vill man åka pist på riktigt är det raceskidor man skall ha, det är en sån stor skillnad i prestanda och grepp att vanliga pistskidor känns som kompromisser. De ställer högre krav på dig som åkare, men jäklar vad kul det är när du pressar skidorna! Jag har ett par Atomic GS12 från några år tillbaka (190cm långa, 27,5m radie, mjukt flex och mycket vridstyva) och dessa har ett kantgrepp som jag inte har upplevt på någon annan skida. Då har jag även ett par "vanliga" tävlingsslalomskidor från Salomon... Så det är även skillnad på raceskidor och raceskidor. En av anledningarna till att jag hellre köper en beggad tävlingsslalomskida istället för någon butiksvärsting är den stora skillnaden i vad man får för pengarna. Om du betalar 3-4000 för en riktigt fräsch tävlingsskida får du en skida som är bra mycket roligare än valfri butiksskida för 8-9000! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
butiksrace vs race
Tillbaka
Topp