Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bygga hjälm
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dunder" data-source="post: 74718" data-attributes="member: 27243"><p>"Som jag har förstått det är hjälmens funktion att vara stenhård så smällen fördelas på hela huvudet istället för ett mindre område." </p><p>En hjälm skall naturligtvis inte vara stenhård!</p><p></p><p>Om man tittar på t.ex. motorcykelhjälmar så kan man se att det bättre hjälmarna är byggda i material som deformeras vi en kraftig stöt (läs: huvud vs asfalt)</p><p></p><p>Om man jämför med de lite billigare modellerna (bieffe är ett bra exempel) så är de ofta gjorda i plast och huvudet studsar lite mer som en pingisboll mot asfalten efter att nab gått omkull. (detta är alltså något negativt)</p><p>Glas- och Kolfiberhjälmar är därför något att föredra. </p><p></p><p>När det gäller skidåkning tycker jag inte att det är lika viktigt, farterna är oftast inte lika höga, du glider bättre på snö, och marken deformeras mer än den gör om du kör mc.</p><p></p><p>Bygg på du bara, sen om den blir CE godkännd eller vad det heter är en annan sak... </p><p></p><p>/John</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dunder, post: 74718, member: 27243"] "Som jag har förstått det är hjälmens funktion att vara stenhård så smällen fördelas på hela huvudet istället för ett mindre område." En hjälm skall naturligtvis inte vara stenhård! Om man tittar på t.ex. motorcykelhjälmar så kan man se att det bättre hjälmarna är byggda i material som deformeras vi en kraftig stöt (läs: huvud vs asfalt) Om man jämför med de lite billigare modellerna (bieffe är ett bra exempel) så är de ofta gjorda i plast och huvudet studsar lite mer som en pingisboll mot asfalten efter att nab gått omkull. (detta är alltså något negativt) Glas- och Kolfiberhjälmar är därför något att föredra. När det gäller skidåkning tycker jag inte att det är lika viktigt, farterna är oftast inte lika höga, du glider bättre på snö, och marken deformeras mer än den gör om du kör mc. Bygg på du bara, sen om den blir CE godkännd eller vad det heter är en annan sak... /John [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bygga hjälm
Tillbaka
Topp